الهام شاه نظری ناگفته‌های مسابقات پاورلیفتینگ بانوان را فاش کرد


به گزارش سایت ورزش بانوان؛ الهام شاه نظری متولد مرداد 58، ساکن کرج و یکی از بانوانی است که در مسابقات پاورلیفتینگ جهانی کاپ اروپا به میزبانی گرجستان شرکت کرد و صاحب دو مدال طلا در دو رشته پرس و لیفت شد. او سه سال است که به طور حرفه‌ای در بدنسازی و پرورش اندام فعالیت دارد و به گفته خودش در این رشته شناخته شده است و حرفی برای گفتن...

به گزارش سایت ورزش بانوان؛ الهام شاه نظری متولد مرداد ۵۸، ساکن کرج و یکی از بانوانی است که در مسابقات پاورلیفتینگ جهانی کاپ اروپا به میزبانی گرجستان شرکت کرد و صاحب دو مدال طلا در دو رشته پرس و لیفت شد. او سه سال است که به طور حرفه‌ای در بدنسازی و پرورش اندام فعالیت دارد و به گفته خودش در این رشته شناخته شده است و حرفی برای گفتن دارد.

الهام شاه نظری به همراه مریم پناهی و حلما نورالهی در قالب تیم پاورلیفتینگ بانوان برای نخستین بار در مسابقات جهانی پاورلیفتینگ شرکت کردند. البته حضور تیم سه نفره بانوان در این مسابقات با مربیگری شیرین نوبهاری با واکنش‌های زیادی از سوی مسئولان فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام روبرو شد. الهام شاه نظری در این خصوص به خبرنگار سایت ورزش بانوان می‌گوید: شیرین نوبهاری با وجود تمام سختی‌ها تیمی راه اندازی و روانه مسابقات برون مرزی کرد. نوبهاری اولین بانوی بدنساز در ایران برای اولین مرتبه پاورلیفتینگ بانوان را به راه انداخت و الحق زحمت زیادی کشید.

وی در خصوص نحوه شکل‌گیری تیمی به عنوان پاورلیفتینگ بانوان عنوان کرد: سابقه فعالیت در پاورلیفتینگ را داشتم و از طریق فراخوانی که در تلگرام دیدم برای حضور در تیم پاورلیفتینگ بانوان اعلام آمادگی کردم. از قبل علاقه شدیدی به این رشته داشتم و می‌خواستم خودی نشان بدهم؛ چه بهتر که به عنوان عضوی از یک تیم به دنبال هدفم می‌رفتم.

بانوی پاورلیفتینگ کار ادامه داد: نوبهاری تمام این مدت دورادور مربی ما بود. حتی یک بار هم از نزدیک او را ندیده‌ام، برنامه تمرینی و غذایی را در تماس‌های تلفنی ارائه می‌کرد. البته به‌همراه مربی شخصی خودم، شیرین عباسی، تمریناتم را دنبال می‌کردم که از او هم ممنونم.

او در خصوص سطح مسابقات گرجستان و کسب دو نشان طلا در اولین تجربه حضورش بیان کرد: من، مریم و حلما هر سه مربی باشگاه هستیم و بدون تمرین به گرجستان نرفتیم. سطح مسابقات گرجستان هم بسیار بالا بود اما ما به عنوان کسانی در این مسابقات شرکت کردیم که علی‌رغم نداشتن تجربه حضور در مسابقات برون مرزی، آمادگی بالایی داشتیم. در وزن ۶۲٫۵ کیلوگرم ۴ رقیب داشتم که یک نفر از آنها بعد از مصدومیت از ادامه رقابت‌ها کناره‌گیری کرد. با اینکه پیش از اعزام به گرجستان پیش‌بینی کسب مدال طلا نمی‌کردم و شناختی از مسابقات نداشتم اما نهایتا روی سکوی قهرمانی ایستادم.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار که پرسید “در شرایطی که دو مدال طلا کسب کردید و تقدیری از شما صورت نگرفت حاضرید بار دیگر در چنین مسابقاتی شرکت کنید؟” گفت: دیگر چنین اشتباهی را تکرار نمی‌کنم و اگر قرار باشد بار دیگر به مسابقاتی اینچنین بروم حتما در انتخاب شرایط اعزام و سرپرستان تیم وسواس بیشتری بخرج می‌دهم. مسئولین تیم حتما باید از افراد و شخصیت‌های مطرح و شناخته شده‌ در ورزش باشند و اسم و رسم یا اعتباری در عرصه ورزش داشته باشند. نه اینکه به بهانه اعزام به مسابقات برون مرزی فقط با قصد سودجویی، در راه اندازی تیم مشارکت نمایند. نوبهاری که با انتقادات گسترده از سوی مسئولان روبرو شد، زحمت زیادی برای تیم کشید اما بودند کسانی که به بهانه سودجویی با تیم پاورلیفتینگ نوبهاری همراه شدند. متاسفانه در همین مسابقات، علیرغم اینکه مبلغ زیادی برای اقامت و خورد و خوراک پرداخت کردیم، ولی محل اقامت‌مان در این ۴ روز شرایط و نظافتی افتضاح داشت.

الهام شاه نظری خاطر نشان کرد: با حجاب کاملا اسلامی در این مسابقات شرکت کردم و به عنوان یک بانوی مسلمان هنگام دریافت تقدیرنامه و مدال طلا از دست دادن با داور گرجستانی امتناع کردم. با این حال حضور ما در مسابقات جهانی کاپ اروپا با حاشیه‌های زیادی روبرو شد و علیرغم کسب ۶ مدال طلا از سوی بانوان، متاسفانه از ما تقدیر که نشد، هیچ، به حواشی متعددی هم کشیده شدیم.

وی در خصوص علت مخالفت فدراسیون با پاورلیفتینگ بانوان افزود: پرورش اندام و بدنسازی در ایران برای بانوان به رسمیت شناخته نمی‌شود. فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام ایران از آن جهت با شکل گرفتن تیم پاورلیفتینگ بانوان مخالفت می‌کند که این ورزش را مردانه می‌داند و نامناسب برای بانوان. دوپینگ در پاورلیفتینگ آزاد است. این در حالی است که استروئید و هورمون به بدن یک زن ضرر و زیان می‎رساند. البته من به عنوان یک زن متأهل کمتر سمت مواد نیروزا و استروئیدها می‌روم با اینکه همسرم مخالفتی با این موضوع ندارد. اما شاید مجردها واهمه‌ای نداشته باشند.

الهام شاه نظری بیان کرد: دفعه بعد قطعا با هماهنگی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در چنین مسابقاتی شرکت خواهم کرد. تا لااقل اگر افتخاری کسب و هزینه‌ای خرج می‌کنم از من تقدیر و تشکر شود. امیدوارم روزی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام این رشته را در بخش بانوان هم به رسمیت بشناسد و از ما حمایت کند.

الهام شاه نظری ناگفته‌های مسابقات پاورلیفتینگ بانوان را فاش کرد

اخبار مرتبط:

پاورلیفتینگ بانوان با مربیگری شیرین نوبهاری پا گرفت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزش بانوان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی