برنامه‌های استعدادیابی تلویزیون را تعطیل نکنید!


خبرها حاکی از این است که به دلیل تولید برنامه «عصر جدید» سایر برنامه‌های استعدادیابی مانند خنداننده شو، آقای گزارشگر و... فعلا تولید نخواهد شد.

عصر ایران ؛ کاوه معین‌فر - در تمام دنیا برنامه‌های استعدادیابی از پر مخاطب‌ترین برنامه‌ها است به دلیل تنوع آیتم‌ها، شناختن استعدادهای گمنام و مشارکت مخاطبان در رای دادن به شرکت کننده‌ها.

تلویزیون ایران هم چند سالی است که به گونه‌های مختلفی اقدام به ساخت چنین برنامه‌های کرده است که معروفترین آنها «خنداننده شو» یا «خنداننده برتر» است که در قالب برنامه خندوانه رامبد جوان شاهد آن بودیم. در هر دور رقابت بهترین خنداننده‌ها توسط آرای مردمی و از راه ارسال پیام از طریق کد دستوری (USSD) و یا از طریق سامانه‌های مختلف انتخاب می‌شدند. یا برنامه‌های دیگری چون «آقای گزارشگر» یا «جادوی صدا» و ...

شرکت کننده‌های این برنامه‌ها هم اتفاقات جالبی در ارتباط با استعداشان در زندگیشان رقم خورده و در فضای مجازی هم بسیار مطرح شده‌اند. مثل شرکت کننده های خنداننده شو خود برنامه استندآپ مستقل برگزار می‌کنند یا جذب برنامه‌های تلویزیونی شده‌اند و ...

در این اواخر خبر تولید چندین برنامه استعداد یابی جدید در تلویزیون منتشر شد و تیزر تبلیغاتی برخی از این برنامه‌ها هم از تلویزیون پخش ‌شد. برنامه های چون «عصر جدید»، «ستاره ساز»، «هنرپیشه» و ...

برنامه‌های استعدادیابی تلویزیون را تعطیل نکنید!
در شبکه سه مسابقه «عصر جدید» به تهیه کنندگی احسان علیخانی با عنوان اولین و بزرگترین برنامه استعدادیابی تلویزیونی در ایران معرفی و اعلام کرده که قرار است تمام استعدادها در زمینه‌های سرگرمی، هنری، مهارت‌های ورزشی و... در آن شناخته شود. در سایت برنامه به استعدادهای در زمینه‌های مجری‌گری، دوبله، استندآپ کمدی، بازیگری، تقلید صدا، خوانندگی و ... اشاره شده است.

برنامه «ستاره ساز» قرار است به زودی از شبکه سه سیما با اجرای «محمد حسین میثاقی» به روی آنتن برود و به شناسایی ستاره‌های فوتبال ایران در قالب برنامه ورزشی بپردازد. در این برنامه «خداداد عزیزی» و «فیروز کریمی» از جمله داوران این برنامه هستند و چند داور دیگر نیز به این ترکیب اضافه خواهند شد.

«فوتبالی‌ها» کاری است از گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما به تهیه کنندگی حمید اسکویی که تیزر فراخوان این مسابقه هم از شبکه دو سیما مدتی پخش شد. این مسابقه در دو سطح فردی و گروهی برگزار می شود. در رده فردی استعدادهای شرکت‌کنندگان در بخش‌هایی نظیر توانایی روپایی زدن، سرعت حرکت با توپ، نقطه زنی در دروازه، پرتاب اوت، دروازه بانی و ... مورد سنجش قرار می گیرد. همچنین در سطح گروهی نیز تیم‌هایی ۵ ـ ۶ نفره در مسابقاتی شرکت می‌کنند که توانایی کار با توپ فوتبال و فعالیت گروهی‌شان مورد
بررسی قرار می‌گیرد.

مجموعه تلویزیونی «هنرپیشه» شبکه نسیم که یک برنامه استعدادیابی در زمینه بازیگری است، این مجموعه به تهیه کنندگی «محمد مهدی عسگرپور» و کارگردانی «بیژن میرباقری»، قصد دارد با حضور کارشناسان سینما و تئاتر و چهره های پیشکسوت و حرفه ای بازیگری گامی در جهت استعدادیابی در این حوزه بردارد.

حال عسگر پور تهیه کننده برنامه خبر داده است که روند تولید این برنامه 2 هفته است که متوقف شده است، خبرها حاکی از این است که به دلیل تولید برنامه «عصر جدید» سایر برنامه‌های استعداد یابی فعلا تولید نخواهد شد.

برنامه‌های استعدادیابی تلویزیون را تعطیل نکنید!

نکته قابل ذکر این است که برنامه «عصر جدید» احتمالا می‌خواهد تقریبا شکلی مانند برنامه America Got Talent داشته باشد، یک نگاه کلی و وسیع به استعدادهای شرکت‌کننده در آن دارد، مثلا کسی که صدای خوبی داشته باشد با شخصی که شعبده‌بازی می‌کند در رقابت است، اما دیگر برنامه‌ها تخصصی هستند و تمرکز بر یک استعداد خاص چون فوتبال، بازیگری، استندآپ، گزارشگری و ... دارند، در نمونه‌های جهانی می‌توان از برنامه Voice یا x factor نام برد که بر خوانندگی تمرکز دارد.

اگر به دلیل برنامه «عصر جدید» قرار باشد سایر برنامه‌های استعدادیابی تلویزیون تعطیل شود این اتفاق یک حرکت نادرست و رو به عقب برای تلویزیون است. اگر به بهانه پرهیز از موازی کاری قرار است چنین اتفاقی انجام نشود باید به مدیران تلویزیون گفت مسابقه‌های تخصصی دیگر برنامه‌ها با برنامه عصر جدید معادل هم نیستند.

اساسا شکل آن برنامه‌ها هم با عصر جدید فرق دارد مثلا در آن برنامه‌ها داورانی حضور دارند که همگی در یک زمینه خاص تخصص دارند مثلا فوتبال یا بازیگری یا ... اما در عصر جدید داورانی از 4 رشته مختلف وجود دارد که هر کدام در رشته خود صاحب نظرند ولی در زمینه‌های دیگر هم اگر اظهار نظر کنند احساس شخصی آنهاست اما به دلیل مجاورت و نزدیکی به فضاهای هنر و ورزش و ... همین رای آنها هم قابل پذیرش است و در نهایت رای مخاطبان تاثیرگذار است.

برنامه‌های استعدادیابی تلویزیون را تعطیل نکنید!

فارغ از بحث مالی و درآمدی که اسپانسرها از طریق این برنامه‌ها به تلویزیون تزریق می‌کنند که رقم قابل توجهی هم هست، بهترین کار این است که تمام این برنامه‌ها تولید شود تا هم مخاطب هم فرد شرکت کننده با استعداد از چنین برنامه‌ای استفاده برد.

با توجه به اینکه این مسابقه‌ها پرمخاطب و توجه برانگیز است قطعا باعث می‌شود یک خون تازه‌ای از جوانان با استعداد در زمینه‌های مربوط به برنامه وارد فضای کشور شود و این اتفاق مبارکی است، علی الخصوص برای جوانانی که پتانسیل لازمه را دارند اما شاید راه ارتباط و ورود به این رشته‌ها به هر دلیلی برایشان فراهم نباشد. بگذاریم هم عصر جدید تولید شود هم سایر برنامه‌ها، از این راه می‌توانیم مسیر حضور جوانان در رشته‌های مورد علاقه‌شان را هموار کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش