پرونده AMD Bulldozer دوباره به جریان افتاد


پرونده AMD Bulldozer دوباره به جریان افتاد

سال 2012 میلادی AMD FX-8150 را به عنوان اولین پردازنده 8 هسته‌ای دسکتاپ دنیا معرفی کرد، اما خیلی زود مشخص شد AMD در این پردازنده از یک طراحی غیرعادی استفاده کرده است که باعث می‌شود سیستم عامل‌ها و برنامه‌ها نتوانند به طور مؤثر از هسته‌های آن استفاده کنند. برخی از خریداران این پردازنده‌ها علیه AMD به دادگاه شکایت بردند و حالا رسیدگی به این پرونده...

سال 2012 میلادی AMD FX-8150 را به عنوان اولین پردازنده 8 هسته‌ای دسکتاپ دنیا معرفی کرد، اما خیلی زود مشخص شد AMD در این پردازنده از یک طراحی غیرعادی استفاده کرده است که باعث می‌شود سیستم عامل‌ها و برنامه‌ها نتوانند به طور مؤثر از هسته‌های آن استفاده کنند. برخی از خریداران این پردازنده‌ها علیه AMD به دادگاه شکایت بردند و حالا رسیدگی به این پرونده وارد مرحله تازه‌ای شده است.

احتمالاً می دانید پردازنده‌های FX از یک طراحی خاص بهره می‌برند که در آن چهار دسته دو هسته‌ای به نام ماژول وجود دارد. هر هسته پردازشی دارای واحد محاسبات صحیح و کش داده سطح یک مجزا است اما بخش‌های زیاد دیگری بین دو هسته مشترک است و همین باعث می‌شود نتوانند به عنوان 8 هسته واقعاً مجزا کار کنند. از آنجایی که AMD در پردازنده‌های Bulldozer از یک طراحی غیر معمول استفاده کرده بود، سیستم عامل‌ها به انجام اصلاحاتی نیاز داشتند تا با هسته‌های پردازشی غیر مستقل آنها به عنوان هسته مستقل رفتار نکنند. این موضوع باعث می‌شد کارایی multi-threaded این پردازنده‌ها بسیار ضعیف‌تر از پردازنده‌های اینتل باشد. بعدتر Task scheduler اغلب سیستم عامل‌ها برای این پردازنده‌ها اصلاح شد تا با هر ماژول به عنوان یک هسته پردازشی رفتار کنند و هر هسته پردازشی یک پردازنده منطقی قلم داد شود. در سال 2015 میلادی شماری از دارندگان این پردازنده‌ها علیه AMD دادخواستی را به دادگاه تقدیم کردند و این کمپانی به فریب خریداران پردازنده‌های FX متهم شد. حالا این پروند وارد مرحله تازه‌ای شده است و 12 نفر به عنوان اعضای هیئت‌منصفه برای بررسی این پردازنده انتخاب شده‌اند. این هیئت باید تعریفی از هسته پردازشی ارائه کند و تصمیم بگیرید پردازنده‌های AMD FX را می‌توان 8 هسته‌ای خواند یا نه.

پرونده AMD Bulldozer دوباره به جریان افتاد

پیش‌تر قاضی رسیدگی کننده به پرونده ادعای AMD مبنی بر توانایی اغلب خریداران پردازنده‌های FX در درک ماهیت هسته پردازشی را رد کرد. حالا AMD دو راه بیشتر ندارد، این کمپانی می‌تواند به یک توافق داوطلبانه تن دهند و میلیون دلار غرامت به خریداران پردازنده‌های FX بپردازد یا در مرحله تجدید نظر ثابت کند اغلب خریداران پردازنده‌های FX به خوبی از ماهیت هسته پردازشی آگاه بوده‌اند و امکان فریب خوردن آنها وجود نداشته است. برای این کار AMD باید رأی دست کم 12 تن از اعضای هیئت‌منصفه را به دست بیاورد که لزوماً در سخت افزار خبره نیستند.

در طرف مقابل شاکی‌های پرونده دلایل خود را دارند. آنها می‌توانند بر روی تشخیص پردازنده‌های Bulldozer توسط سیستم عامل به عنوان پردازنده 4 هسته‌ای با توانایی اجرای Threadا8 دست بگذارند. AMD در سال 2017 میلادی ریزمعماری Zen را عرضه کرد و به طراحی معمول برای هسته‌ها روی آورد که دیگر خبری از اجزای مشترک و هسته‌های غیر مستقل نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت