زنان فرانسوی که ماریان سینه‌برهنه را به میان جلیقه‌زردها آوردند


زنان فرانسوی که ماریان سینه‌برهنه را به میان جلیقه‌زردها آوردند

در میان اعتراض...

در میان اعتراض جلیقه‌زردها که در ماه‌های اخیر خیابان‌های فرانسه را به اشغال خود در آوردند، گروهی از زنان نیز با لباس سرخ دیده شدند. آنها کسانی بودند که لباس «ماریان»، نماد جمهوری فرانسه را به تن کردند و مانند تصویر این زن عریان در نقاشی‌ها و مجسمه‌های انقلابی و تاریخی، در برابر پلیس ضد شورش ایستادند.

از تصاویر روی پلاکاردها گرفته تا روی بدن معترضان، نماد ماریان در اعتراض‌های سراسری در همه شهرهای فرانسه نقاشی شد. اما گروه زنان معترض که خود را به شکل ماریان درآورده، همچون او لباس پوشیده، صورت و بدن خود را رنگ نقره‌ای زدند و مانند ماریان با سینه‌های برهنه و کلاه سرخی بر سر به خیابان آمدند، بیشتر از بقیه نمودهای ماریان به چشم آمد.

چرا ماریان؟

در فرانسه دبورا دروبرتیس، هنرمند دو ملیتی فرانسوی لوکزامبورگی را مبدع این حرکت می‌دانند. این زن که یک هنرمند پرفورمنس برهنه است در زمینه اجرا یا پرفورمنس آرت تابلوهای معروف نقاشی شهرت دارد. او در زمینه کاربرد نماد ماریان به خبرنگار یورونیوز می‌گوید: «کار هنری من بر اساس بازاندیشی در مفهوم برهنگی زنانه است.»

این هنرمند فرانسوی پیش از این نیز با اجراهای دیگری در فرانسه خبرساز شده بود. از جمله در هشتم خرداد ۹۳ او در برابر بازدیدکنندگان موزه اورسه در پاریس روی زمین نشست و با بالا زدن دامن آلت تناسلی خود را نشان داد. او این پرفورمنس را درست زیر تابلوی «سرمنشأ جهان» انجام داد و هدف از این اجرا را مبارزه با سانسور عنوان کرد. تابلو «سرمنشأ جهان» یکی از مهم‌ترین آثار پایه‌گذار سبک نقاشی رئالیسم، یعنی گوستاو کوربه است.

زنان فرانسوی که ماریان سینه‌برهنه را به میان جلیقه‌زردها آوردنددبورا دروبرتیس

دروبرتیس به یورونیوز گفت که انگیزه او از به میدان آوردن نماد ماریان اعلام «همبستگی» با جلیقه‌زردها با الهام از تابلو معروف «آزادی هدایتگر مردم» بوده است. این تابلو نیز اثر اوژن دلاکروا، دیگر نقاش معروف فرانسوی و سرآمد سبک رومانتیسم است.

بیشتر بخوانید:

فیسبوک به دلیل سانسور «برهنه نگاری» در فرانسه محاکمه می شود دیوارنگاری جلیقه زردها که معادل هزار دلار بیت کوین در آن پنهان است

ماریان در فرانسه به عنوان نماد ارزش‌های دموکراتیک این کشور از جمله آزادی و برابری نیز شناخته می‌شود، اما دروبرتیس می‌گوید که قصد دارد بار فمینیستی بیشتری به این نماد معروف بدهد. به گفته او زنان در بخش مهمی از تاریخ «حذف شده» هستند در حالی که می‌توانند در «صف اول» قرار بگیرند.

تصویری که بیانگر یک جنبش است

در یکی از تصاویر معروف اعتراض «ماریان‌ها»، خانم دروبرتیس به همراه چهار زن دیگر به شکل عدد ۷ در برابر مأموران پلیس ضد شورش ایستاده‌اند. او درباره این عکس به یورنیوز می‌گوید: «این حرکت نشانه ایستادگی در برابر خشونت پلیس است و خودباوری زنانه را در صحنه اعتراض سیاسی نشان می‌دهد. ما در برابر دوربین‌ها با پستان‌های برهنه خود پلیس را به گروگان گرفتیم و آنها را به ابزاری برای کنش سیاسی خود بدل کردیم، نه برعکس.»

او در توصیف نشانه‌شناختی این عکس همچنین می‌گوید: «بدن‌های بی‌حرکت ما تصویری از مقاومت است و حالت بدن‌مان به مانند آینه‌ای تغییر شکل داده تصویر نظامیان را نشان می‌دهد. رنگ نقره‌ای سینه ما رنگ فلز و سلاح است. ما با قامتی ایستاده و مغرور تجسم زنانگی جنبش هستیم.»

زنان فرانسوی که ماریان سینه‌برهنه را به میان جلیقه‌زردها آوردند

آیا ماریان مسیر اعتراض را عوض کرد؟

دروبرتیس بر این باور است که ماریان نقش زنان را در جنبش جلیقه‌زردها پررنگ‌تر کرده است. او می‌گوید زنان در حالی که همواره در این اعتراض سراسری نقش داشته‌اند، اما تا همین چند وقت پیش در حاشیه بودند.

او در این زمینه می‌گوید: «وقتی من این اجرا را انجام دادم، مسئله زنان زیاد مطرح نبود. در مطبوعات پرسش‌های زیادی مطرح می‌شد مبنی بر این که نقش زنان در این میان چیست.»

دروبرتیس می‌افزاید: «از زمان آغاز پرفرمنس دیدیم که زنان در جنبش نقش برجسته‌تری پیدا کردند و اغلب تلاش کردند تا با استفاده از نماد ماریان حضور اعتراضی خود را به نمایش بگذارند.»

به واقع بعد از پرفرمنس دروبرتیس، زنان دیگری نیز در پاریس و شهرهای دیگر فرانسه هر یک به شیوه‌ای با این حرکت همراهی کردند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟