توسعه پایدار در روستاها زیر چتر انقلاب/ تعاون روستایی ساماندهی شود


توسعه پایدار در روستاها زیر چتر انقلاب/ تعاون روستایی ساماندهی شود

کانون خبرنگاران نبأ ــ قبل از پیروزی انقلاب بسیاری از روستاهای کشور از امکانات حداقلی هم برخوردار نبودند؛ لیکن پس از پیروزی انقلاب با تأسیس نهاد‌هایی همچون جهاد سازندگی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد مسکن و... امروزه روستاها به‌عنوان کانون تولید و ارزش‌آفرینی معرفی می‌شوند.

توسعه پایدار در روستاها زیر چتر انقلاب/ تعاون روستایی ساماندهی شود

پدرام رجب‌زاده، بخشدار مرکزی کوهبنان در گفت‌و‌گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ در آستانه جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: تبیین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی در روستاها امری بسیار ضروری است، چراکه از ابتدای انقلاب اسلامی یکی از اصلی‌ترین مبانی آرمان‌های امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری برقراری عدالت اجتماعی و توجه به روستاها و مناطق محروم بوده است؛ مناطقی که در دوران پهلوی به ورطه فراموشی سپرده شده بودند.
وی اظهار کرد: قبل از پیروزی انقلاب بسیاری از روستاهای کشور از امکانات حداقلی هم برخوردار نبودند به نحوی که حتی جوانان زندگی در روستا را عار می‌دانستند و روستایی بودن یک ضد ارزش تلقی می‌شد؛ لیکن پس از پیروزی انقلاب با تأسیس نهاد‌هایی همچون جهاد سازندگی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد مسکن و... توجه به روستاها در پرتو توصیه‌های حکیمانه حضرت امام(ره) و منویات مقام معظم رهبری این نگاه تغییر کرده و امروزه روستاها به‌عنوان کانون تولید و ارزش‌آفرینی معرفی می‌شوند.
بخشدار مرکزی کوهبنان افزود: با ایجاد و توسعه زیر‌ساخت‌هایی نظیر جاده‌ها، آب، برق، گاز، مخابرات، اینترنت و... چهره روستاها با امکانات جدید رفاهی دگرگون شده و جوانان در صورت ایجاد زمینه‌های اشتغال و درآمدزایی زندگی در روستا را ترجیح می‌دهند.
مسئول کمیته روستایی بخش مرکزی ستاد دهه فجر کوهبنان گفت: در شرایط کنونی بحران اقتصادی، به فرموده مقام معظم رهبری نسخه شفابخش کشور، امروز، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، و این امر محقق نمی‌شود مگر آنکه به‌طور جدی از کیان روستاها و توسعه روستایی دفاع کنیم.
وی با اشاره به طرح‌های اشتغال روستایی و حمایت از توسعه پایدار در روستاها با احداث کارگاه‌های کوچک تولیدی، واحدهای دامپروری، صنعتی، صنایع دستی و نیز تغییر بهینه الگوی کشت در سال‌های اخیر اذعان کرد که حرکت خوبی در روستاها آغاز شده است، و نیز فعالیت واحدهای بوم‌گردی، احداث نیروگاه خورشیدی 100 کیلو واتی، احداث مجتمع تولیدی شن و ماسه، راه‌اندازی واحدهای پرورش بز سانن و بلدرچین و... در روستاهای تابعه بخش مرکزی کوهبنان در قالب طرح‌های روستایی و دهیاری‌ها نمونه‌ای از این اقدامات است.
رجب‌زاده با بیان اینکه به هیچ وجه روستاهای قبل از انقلاب با روستاهای بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست، گفت: راه برای رفتن زیاد است و آنچه محقق شده با آرمان‌های انقلاب هنوز فاصله دارد و نیازمند حمایت و الگوسازی برای نسل جوان امروزی هستیم.
وی افزود: سامان‌دهی و فعال‌سازی شرکت‌های تعاون روستایی می‌تواند نقشه راه مناسبی را در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار، همه جانبه و متوازن ترسیم کند.
بخشدار مرکزی کوهبنان تصریح کرد: به‌منظور بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با برگزاری جلسات متعدد با دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای تابعه، فضاسازی روستاها با نصب پرچم و دیوارنویسی، برپایی نمایشگاه عرضه صنایع دستی و محصولات روستایی به همراه برگزاری جشن‌های باشکوه به‌صورت مردمی و خودجوش از برنامه‌های ایام‌الله دهه فجر در روستاها هستند.
وی افزود: در آستانه چهل سالگی انقلاب و دهه فجر عطرافشانی قبور مطهر شهدا، دیدار با خانواده‌های معزز شهیدان، کمک به خانواده‌های بی‌بضاعت و... در دستور کار در روستا ها قرار دارد.
رجب‌زاده ادامه داد: توجه ویژه به برنامه دهگردی و دیدار با مردم روستا به‌منظور بررسی و رفع مشکلات آنان با حضور مسئولان و اعضای شورای اداری شهرستان، برگزاری بازی‌های بومی و محله‌ای با همکاری دهیاری‌ها و اداره ورزش و جوانان از جمله برنامه‌های قابل اجرا در دهه فجر هستند.
وی بیان کرد: در دهه فجر بلوار ورودی شهدای دهستان جور، بهسازی و آسفالت معابر دهستان‌های جور و خرمدشت، جدول‌گذاری، سنگ فرش و بهسازی معابر روستاهای کهن، ده خواجه، رتک و افزاد و نیروگاه خورشیدی 100 کیلوواتی جور افتتاح خواهند شد.
نامجو کوهبنانی
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...