تبیین گفتمان‌ فاطمی(س)/ از بندگی خدا تا حضور در عرصه‌های تکلیف


تبیین گفتمان‌ فاطمی(س)/ از بندگی خدا تا حضور در عرصه‌های تکلیف

گروه معارف ـ خطیب برجسته کشوری گفت: ما یک گفتار داریم و یک گفتمان؛ گفتار بیان می‌شود و از بین می‌رود لیکن گفتمان خواهد ماند و با گذر زمان از بین نخواهد رفت بلکه روز به روز همچون چراغی بشر را هدایت می‌کند. حضرت زهرا(س) در حضور زنان انصار خطبه‌ای خواندند که مصداق بارز گفتمان است و مطالب بسیار بلندی را برای کل تاریخ زنده کرده است.

تبیین گفتمان‌ فاطمی(س)/ از بندگی خدا تا حضور در عرصه‌های تکلیف

حجت‌الاسلام ابوالفضل صابری‌اراکی، خطیب برجسته کشوری در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، ضمن عرض تسلیت به‌مناسبت فرارسیدن ایام شهادت صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا(س) در خصوص خطبه‌های حضرت فاطمه(س) گفت: ما یک گفتار داریم و یک گفتمان؛ گفتار بیان می‌شود و از بین می‌رود لیکن گفتمان خواهد ماند و با گذر زمان از بین نخواهد رفت بلکه روز به روز همچون چراغی بشر را هدایت می‌کند. حضرت زهرای اطهر(س) در حضور زنان انصار خطبه‌ای خواندند که مصداق بارز گفتمان است و مطالب بسیار بلندی را برای کل تاریخ زنده کرده است.
وی افزود: بانوان ما باید حضرت زهرا(س) را الگوی خویش قرار بدهند و از ایشان تبعیت کنند، خانمی که الگوی او در سینما و تلویزیون باشد، قطعا به تعالی حقیقی که هدف خلقت بشر می‌باشد، نخواهد رسید.

گفتمان بندگی خدا
صابری‌اراکی با بیان اینکه اولین گفتمانی که صدیقه کبری(س) زنده کرد گفتمان بندگی خدا بود ادامه داد: در آغاز خطبه، حضرت زهرا(س) بندگی خدا را مطرح می‌‌کنند؛ لذا باید خطبه حضرت را در متن زندگی خویش قرار دهیم و ببینیم که حضرت زهرا(س) چطور خدا خدا می‌کند.

گفتمان دفاع از دین
دومین گفتمان حضرت فاطمه(س) در خطبه، گفتمان دفاع از دین و حمایت از آن است لذا مشاهده می‌کنیم در کربلا هم هنگامی که به حضرت عباس(ع) پیشنهاد سازش داده می‌شود، می‌فرماید: «والله ان قطعتموا یمینی؛ انی احامی ابدا عن دینی»، نفرمود «عن اخی» بلکه فرمود «عن دینی» یعنی برای اهل‌بیت(ع) دین مهم است در صورتی‌که متأسفانه این مورد در جامعه امروز ما کم‌رنگ شده است.

گفتمان دفاع از ولایت
خطیب برجسته کشوری تصریح کرد: صدیقه طاهره(س) گفتمان دفاع از ولایت را به عالمیان رساندند، متاسفانه در صدر اسلام و تنها سه روز پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) غدیر را پاره کردند و به فرمایش رسول‌الله(ص) پشت پا زدند، ولی حضرت زهرا(س) با فداکاری‌های خویش فرهنگ غدیر را زنده کرد، به عبارت دیگر حضرت زهرا(س) از کوچه پس کوچه‌های تاریخ، غدیر را زنده کرد و به گوش عالمیان رساند.

گفتمان مقاومت
وی چهارمین گفتمانی که بی‌بی دو عالم(س) زنده کردند را گفتمان مقاومت و خستگی‌ناپذیری در راه حق خواند و در تبیین آن گفت: 75 روز یا 95 روز بعد از پیامبر(ص) که موضوع شهادت حضرت فاطمه(س) پیش آمد، با آن وضعیت جسمانی که برایشان پیش آمده بود، حضرت در خانه نماند و دائما در حال تلاش بود لذا درب خانه تک‌تک مردم را کوبید و گفت: ای مردم! من فاطمه‌ام، آیا سفارش‌های پدرم را فراموش کرده‌اید؟ سپس دست بچه‌ها را می‌گرفت و به بیت‌الاحزان در منطقه احد می‌رفت و اشک می‌ریخت، چرا؟ بخاطر اینکه خستگی‌ناپذیر بود و هدفش رسیدن به نتیجه بود، در آخر هم حضرت وصیت فرمود که یا علی! شبانه مرا غسل و کفن کن و در شب به خاک بسپار و احدی را هم با خبر نکن؛ «و لای الامور تدفن سراً بضعة المصطفی و یعفی ثراها؛ پاره تن مصطفی چرا پنهان بخاک سپرده شد و مزارش پنهان ماند؟» لذا حضرت چنین وصیتی فرمود که این علامت سوال برای همیشه در تاریخ بماند و قصد حضرت این بود که اعلام فرماید که من از این‌ها راضی نیستم.

گفتمان روشنگری
صابری‌اراکی ادامه داد: پنجمین گفتمان حضرت زهرا(س)، گفتمان تبیین و روشنگری بود، حضرت سخنرانی فرمود و با بیان آیات قرآن کریم و روایات پدرش رسول‌الله(ص) دشمنان امیرالمومنین(ع) را محکوم کرد. آن‌ها از قول پیامبر(ص) گفتند که « نحن معاشر الانبیاء لا نورث ما ترکناه صدقة؛ ما پیامبران ارثی از خود به یادگار نمی‌گذاریم، و آنچه از ما بماند باید به عنوان صدقه در راه خدا مصرف شود»، در این لحظه حضرت زهرا(س) فرمود قرآن کریم می‌فرماید: « وَ وَرِثَ سُلَیْمانُ داوُدَ؛ و سلیمان از داوود ارث برد» و به همین ترتیب با استدلال‌های منظقی، عقلی و برهانی همه دلایل دشمنان را محکوم کرد.

گفتمان ساده‌زیستی
وی تصریح کرد: ششمین گفتمان، گفتمان ساده‌زیستی بود؛ زندگی حضرت فاطمه(س) با ساده‌زیستی آغاز شد و با همان مشی ساده‌زیستی به پایان رسید، ایشان ثابت فرمود که خانه و رنگ‌و‌لعاب آن مهم نیست بلکه مهم بندگی خدا و در وهله بعد تربیت فرزندان شایسته است که خروجی زندگی صدیقه کبری(س) امام مجتبی کریم اهل‌بیت(ع) است، خروجی دیگر این زندگی سیدالشهدا(ع) و زینب کبری(س) است، ساده‌زیستی به این معناست که عموما در حد افراد متوسط جامعه باشیم و به شکل اغنیا و ثروتمندان در نیاییم.

گفتمان برهان
خطیب برجسته کشوری گفتمان هفتم را گفتمان برهان و استدلال عنوان کرد و افزود: حضرت زهرا(س) با استدلال و براهین خطبه خواندند و حقانیت خود را ثابت کردند، انسان باید همیشه مستدل سخن بگوید چراکه با تندی و پرخاش و ناسزا نتیجه معکوس حاصل خواهد شد. هشتمین گفتمانی که حضرت زهرا(س) مطرح فرمودند، گفتمان ایثار و از خودگذشتگی بود؛ لذا حضرت جان خویش را نثار امیرالمؤمنین(ع) و دین خدا کرد.

گفتمان حضور در عرصه‌های تکلیف
صابری‌اراکی در پایان گفت: آخرین گفتمانی که حضرت فاطمه(س) به بشریت عرضه فرمود گفتمان حضور در عرصه‌های تکلیف بود امروز یکی از مشکلات جامعه ما این است که تکلیف خود را نمی‌دانیم؛ لذا هر کسی در هر پست و مقامی که حضور دارد باید تکلیف حقیقی خود را درست تشخیص دهد و بر اساس آن وظیفه خویش را به انجام برساند.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار