برنامه ریزی برای احداث 3 هزار و 925 کیلومتر شبکه ریلی


برنامه ریزی برای احداث 3 هزار و 925 کیلومتر شبکه ریلی

دولت تدبیر و امید بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی بیشترین توسعه خطوط ریلی کشور را داشته است و در مسیر رسیدن به چشم انداز 25 هزارکیلومتری ریل در برنامه ششم توسعه در حال حاضر سه هزار و 925 کیلومتر خط ریلی در دست احداث است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، برنامه ششم توسعه جزو اسناد بالادستی کشور محسوب می شود که در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای کشور افقی را ترسیم کرده است و به عنوان الگو و مسیر راه برای بخش های مختلف درنظر گرفته می شود. این برنامه برای بخش حمل و نقل ریلی کشور نیز اهداف و چشم اندازی ترسیم کرده است.

در چارچوب برنامه ششم توسعه طول شبکه ریلی کشور از 13 هزار باید به 25 هزار کیلومتر افزایش یابد و بر پایه جدول های آماری راه آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در راستای تحقق این مهم و توسعه حمل و نقل ریلی در مجموع 40 هزار و 363 دستگاه انواع لکوموتیو، واگن، مترو و قطار حومه ای شامل 618 دستگاه لکوموتیو، 28 هزار و 500 دستگاه واگن باری، یک هزار و 558 دستگاه واگن مسافری، 186 دستگاه لکوموتیو مسافری، 650 دستگاه خودکشش و قطاری حومه ای، 621 دستگاه قطار سریع السیر، 231 دستگاه لکوموتیو مانوری و هشت هزار دستگاه مترو در ناوگان صنعت ریلی مورد نیاز است.

در راستای تامین این نیاز شبکه ریلی کشور چندی پیش وزیر راه و شهرسازی از خرید 11 هزار واگن به عنوان دستور کاری این وزارتخانه خبر داده بود. «محمد اسلامی» که در حاشیه بازدید از خط آهن قزوین-رشت در جمع خبرنگاران سخن می گفت بیان کرده بود: «علاوه بر خرید 11 هزار واگن باری و مسافری خرید 220 لوکوموتیو نیز در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد. واگن های مورد نظر که این وزارتخانه قصد تهیه و خریداری آنها را دارد شامل 10 هزار واگن باری و یک هزار واگن مسافری است. در خصوص تهیه و خریداری این واگن ها با شرکت های داخلی وارد مذاکره شده ایم.»

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرده بود: «اتصال مسیرهای ریلی به کشورهای همسایه، گسترش خطوط ریلی در استان ها و اتصال مراکز صنعتی مهم به خط آهن از جمله اولویت های وزارت راه و شهرسازی در حوزه ریلی به شمار می رود.»

اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر 12 هزار کیلومتر خط آهن در کشور داریم، گفته بود: «بیشترین توسعه خطوط ریلی کشور در دولت های یازدهم و دوازدهم رقم خورده است.»

این در حالی است که «سعید محمدزاده»، مدیرعامل شرکت راه آهن در همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در پروژه های حمل و نقل ریلی گفته بود: «2 هزار کیلومتر ریل در 10 سال اخیر به کشور تحویل داده ایم که برای آن حداقل 12 میلیون تن بار در نظر گرفته شده است.»

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر 1200 کیلومتر خط ریلی دوم به بهره برداری رسید، گفته بود: «قرار است تا قبل از هفته دولت سال آینده هزار کیلومتر ریل دوم دیگر هم به بهره برداری برسد. همچنین خط آهن محور جنوب پس از 60 سال در دولت یازدهم نوسازی شد. شورای اقتصاد با سرمایه گذاری 7.5 میلیارد دلاری در بخش ریلی موافقت کرده و آن را به تصویب رسانده است.»

حالا در ادامه این مسیر و در راستای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه بنا به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی مطالعه 2 هزار و 947 کیلومتر طرح ریلی در کشور انجام شده و آماده سرمایه گذاری است.

«خیرالله خادمی» با بیان این مطلب به ایرنا گفته است: «در زمان حاضر 13 هزار و 790 کیلومتر شبکه ریلی درکشور اجرا، سه هزار و 925 کیلومتر در دست احداث وپنج هزار و 252 کیلومتر در دست مطالعه است. توسعه ریلی از افتخارات دولت تدبیر و امید است و با توجه به برنامه ریزی های انجام شده شاهد توسعه آن در کشور هستیم.»

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل اضافه کرده است: «مراکز استانهای ارومیه، کرمانشاه و همدان در دولت تدبیر و امید به شبکه ریلی متصل شدند و رشت نیز بعنوان بیست و دومین مرکز استان کشور تا 45 روز آینده به شبکه ریلی کشور متصل می شود. براساس برنامه ریزی ها در راستای توسعه ترانزیت کشور شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران باید به کشور افغانستان متصل شود.»

یادآور می شود: در دولت یازدهم و دوازدهم بهسازی 923 کیلومتر و بازسازی 660 کیلومتر خطوط، توسعه خطوط حومه ای به طول 461 کیلومتر، افزایش ظرفیت خطوط راه آهن (دو خطه سازی) به طول 1127 کیلومتر و تجهیز 168 ایستگاه و بیش از 300 دستگاه لوکوموتیو به سیستم کنترل اتوماتیک قطار (اِی.تی.سی) با 2500 کیلومتر تراک بندی صورت گرفته است.

همچنین تجهیز و نوسازی 300 ایستگاه به سیستم های جدید و به روزرسانی سیستم های ارتباطی، تجهیز و ارتقای سیستم علایم الکتریکی در 125 ایستگاه، تجهیز کل شبکه ریلی به سیستم دیسپاچینگ مرکزی و بازگشایی 23 ایستگاه در شبکه موجود ریلی از دیگر اقدام های صورت گرفته است.

مقاوم سازی ساختمان پنج ایستگاه، ساخت 113 کیلومتر دیوار حریم ریلی و سکو، زیرگذر و سایبان در 25 ایستگاه، اصلاح، بهینه سازی و ارتقای تاسیسات ایستگاهی در 45 ایستگاه و ساخت نمازخانه مسافری در 45 ایستگاه از دیگر اقدامات صورت گرفته برای بهبود وضعیت حمل و نقل ریلی کشور است./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس