«رضا علیزاده»، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص افزایش قیمت خودروهای داخلی طی روزهای اخیر گفت: خودروسازانی که ما داریم نه می‌توانند خودروی بهتر از این تولید کنند، نه می‌توانند کیفیت محصولات خود را بیش از این افزایش دهند و هزینه ها و قیمت های خود را نیز نمی توانند، کنترل کنند.

وی ادامه داد: طی چند دهه گذشته مسیر را اشتباهی طی کرده‌ایم به همین دلیل سبب شدیم انحصار داشته باشند که الان نیز در کاری که چند سال پیش انجام داد‌ه‌ایم، مانده‌ایم. به محض اینکه فشاری بر خودروسازان وارد می‌شود، سریعا تولید خود را کاهش می‌دهند و با این کار تعادل عرضه و تقاضا را برهم می‌ریزند و به این طریق خواسته‌های خود را به کرسی، می‌نشانند.

هزینه ناکارآمدی خودروسازان داخلی را مردم با جان و مال خود پرداخت می‌کنند

علیزاده تصریح کرد: از 20 سال پیش تعدادی از کارشناسان گفته بودند که بازار انحصاری خودرو خطرناک است و باید واردات خودرو را آزاد کرده و تعرفه‌شان را کاهش دهیم تا خودروسازان داخلی نیز از این حالت خارج شوند. هزینه ناکارآمدی خودروسازان داخلی را مردم با جان و مال خود پرداخت می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه واردات خودرو باید آزاد شود، افزود: دولت در این خصوص ملاحظاتی دارد و معتقد است که با واردات خودرو، 5هزار نفر که در این صنعت مشغول به کار هستند آسیب می‌بینند و اگر واردات خودرو آزاد شود، قیمت ارز بالا می‌رود و اثرات منفی بر سایر مولفه‌های اقتصادی می‌گذارد.

نظر مثبت وزیر صمت برای آزادسازی واردات خودرو

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با آقای رحمانی، وزیر صنعت معدن و تجارت، صحبت کرده و پیشنهاد کمیسیون مبنی بر آزادسازی واردات خودرو و کم کردن تعرفه‌های خودرویی را مطرح کرده‌ایم. نظر وزیر محترم نیز بر این است که واردات خودرو آزاد شود.

علیزاده بیان کرد: در شرایط فعلی باید اجازه دهیم کسانی که پول و امکانات دارند، واردات خودرو انجام دهند که با این کار از طریق عوارضی که پرداخت می‌کنند، یک نوع منبع درآمد برای دولت ایجاد می‌شود و تنفسی برای صنعت خودرویی کشور خواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: طی چند روز آینده در کمیسیون با وزارت صنعت، جلسه‌ای خواهیم داشت که در آن جلسه به یک جمع‌بندی کلی در خصوص خودرو و واردات آن، می‌رسیم.