10 پرونده قضایی تخلف زیست محیطی در عسلویه بوشهر تشکیل شد


10 پرونده قضایی تخلف زیست محیطی در عسلویه بوشهر تشکیل شد

بوشهر-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: 10 پرونده قضایی مرتبط با تخلف های زیست محیطی در عسلویه این استان تشکیل شد.

به گزارش ایرنا، فرهاد قلی نژاد روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: سه پرونده نیز در مرحله تشکیل و اخطاریه است که موضوع وارد بحث قضایی شده است.
وی یادآورشد: 10 پرونده تشکیل شده به دلیل فلرینگ های آلوده در منطقه، پسماند و فاضلاب واحدهای مستقر در منطقه است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: بیشترین دغدغه ما در این حوزه مسائل پالایشکاه‌های گاز است و در ارتباط با پتروشیمی‌ها نگرانی کمتری داریم.
وی اظهارداشت: ترکیبات سولفور به عنوان عامل اصلی آلودگی هوا در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است و فلرینگ با بدسوزی مشعل‌ها در رتبه های بعدی آلودگی این منطقه قرار دارند.
قلی نژاد گفت: یکی از مشکلات در این منطقه کمبود اطلاعات پایشی است که در این زمینه راه اندازی نخستین مرکز پایش زیست ‌محیطی مدرن کشور در موضوع های هوا و آب در حال پیگیری است و در آینده نزدیک در منطقه راه اندازی می شود.
وی بیان کرد: بخش زیادی از آلودگی‌ها نیز ناشی از پس‌آب‌های فاضلاب در این منطقه است که باید عیب‌یابی و نشت‌یابی‌ها به صورت دقیق انجام شود در این ارتباط صنایع جدید ملزم به رعایت ملزومات و انجام مطالعات زیست‌محیطی شدند.
قلی نژاد اظهارداشت: کمیته ملی عسلویه نیز تشکیل و پیش بینی شده تا پایان سال نخستین نشست آن با حضور مسئولان ملی زیربط در بوشهر برگزار می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: پایش آنلاین از دغدغه‌های اساسی است که تاکنون 60 درصد صنایع مستقر در عسلویه متصل شده‌ و سایر واحدها نیز مکلف به نصب این سیستم شدند.
قلی‌نژاد در ارتباط با تخصیص سهم استان‌های هم‌جوار از عوارض آلایندگی پارس جنوبی نیز گفت: این موضوع در حد یک درخواست است و تاکنون هنوز هیچ مصوبه‌ای نداشته است.
وی یادآور شد: چنانچه آلودگی های عسلویه تاثیری بر مناطق پیرامونی استان های همجوار داشته باشد مورد بررسی و مدل‌سازی برای آن انجام می‌شود.
قلی نژاد افزود: نگاه به سمت آلایندگی صنعت نباید نگاه درآمدزایی باشد بلکه باید صنعت مجبور به رعایت قانون و کاهش آلایندگی شود.
وی در مورد طرح پتروشیمی دشتستان گفت: این طرح‌ باید مطالعات زیست‌محیطی و ارزیابی مکان‌یابی داشته باشد و مجوز سازمان محیط زیست را بگیرد.
قلی‌نژاد افزود: مطالعات زیست‌محیطی پتروشیمی دشتستان به ما اعلام شده و چند ایراد گرفته شد که مقرر شد در مطالعات اصلاح شود.
وی گفت: در این طرح موضوع تامین آب یکی از مسائل مهم بود که بطور حتم باید راهکار و پیش‌بینی تخصیص آب صادر شود.
قلی نژاد اظهارداشت: پهنه‌ بندی این طرح نیز باید در آمایش سرزمین انجام شود که طرح آمایش سرزمینی استان بوشهر اکنون در دست تدوین است.
وی در ارتباط با طرح منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر نیز گفت: این منطقه یکی از پروژه های پرچالش است که تا به امروز هیچگونه مجوز زیست محیطی برای آن صادر نشده است.
وی با اشاره به اینکه مطالعات زیست محیطی طح بخوبی انجام شده ادامه داد: در نشست کمیته فنی که در سازمان محیط زیست برگزار شد اشکالاتی به طرح گرفتند که این اشکالات در مورد بحث حذف خورها از طرح بوده است.
قلی نژاد اظهار داشت: در این زمینه مقرر شده در ارتباط با خورهای اصلی و فرعی به ترتیب حریم 200 و 60 متری بعنوان زیستگاه های حساس رعایت شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: فایل آماده طرح منطقه ویژه اقتصادی شمال استان اکنون به محیط زیست ارسال شده که در این طرح سازمان صنایع بالا دستی مثل پالایشگاه نفت را حذف کرده تا موردی مانند عسلویه دوباره تکرار نشود.
وی عنوان کرد: یک سری صنایع محدود پتروشیمی که بار آلودگی کمتری دارد از سوی سازمان محیط زیست برای این منطقه تکلیف کرده است.
قلی نژاد گفت: همچنین مقرر شده جدا از مجوز زمین هر صنعتی برای استقرار بطور جداگانه مطالعات و راهکار تهیه و نسبت به گرفتن مجوز اقدام کند.
7212/6045

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید