دستگیری هاشمی ضعف دیپلماسی آمریکاست


دستگیری هاشمی ضعف دیپلماسی آمریکاست

بیژن نوباوه گفت: دستگیری خانم «مرضیه هاشمی» و دست گذاشتن روی چنین موضوعی ضعف دیپلماسی آمریکاست و نشان می‌دهد پرس تی وی در کار خود موفق بوده است.

دستگیری هاشمی ضعف دیپلماسی آمریکاست
نشست آزادی بیان و حقوق بشر در آمریکا به بهانه بازداشت «مرضیه هاشمی» مجری شبکه پرس تی وی بعد از ظهر امروز -شنبه ۲۹ دی ماه- با حضور پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس، مسعود بصیری رئیس بسیج رسانه و بیژن نوباوه فعال رسانه‌ای در خبرگزاری فارس برگزار شد.

بنا بر این گزارش، بیژن نوباوه خبرنگار پیشکسوت که در ایالات متحده امریکا نیز مدتی فعالیت داشته است در ابتدای این نشست گفت: امروز با موضوعی مواجه ایم که برای همه ما سوال است و آنهم دستگیری خبرنگاری در کشور خودش بدون هیچ دلیلی است و بعد از چند روز دولت امریکا اعلام کرده قبل از اینکه به نتیجه نرسیم او آزاد نمی‌شود.

وی ادامه داد: نوع رفتاری که دولت آمریکا با او می‌کند و همچنین دیگر رفتار‌هایی که با خانم هاشمی شده است بیانگر این است که رفتار آن‌ها حقوقی نیست و قبلا شبیه به این را شاهد بودیم و این به نظر می‌رسد نتیجه شکست‌های آمریکا در کشور‌های خاورمیانه است.

وی با بیان اینکه نوع رفتار‌هایی که با او می‌شود کاملا غیرانسانی و غیرحقوقی است. مجامع رسانه‌ای همگی به این مسئله پرداختند و مدتی پیش ما شاهد ماجرای آقای خاشقچی بودیم، عنوان داشت: امروز شاهدیم فردی بدون تفهیم اتهام شفاف زندانی می‌شود و بدترین نوع رفتار با او می‌شود و لازم است کشور‌ها مخصوصا کشور‌های اسلامی از خانم هاشمی دفاع کنیم. شاید این فرصتی است که وجهه آمریکا برای مردم آشکار شود.

پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس نیز درباره دستگیری خانم هاشمی گفت: خانم هاشمی را به عنوان شاهد کلیدی بازداشت کردند. او در ایران زندگی می‌کند و برای بازدید از خانوادش به آمریکا رفته و این پرونده، پرونده‌ای نیست که در آمریکا رقم خورده باشد و آن چه موجود است، دسیسه‌هایی است که در این باره صورت گرفته است. بحث خانم هاشمی به ماجرای پرس تی وی برمی‌گردد.

وی با عنوان این مطلب که آمریکا دوست دارد رسانه‌های ایران وابسته به خودش باشد و بر طبق علاقه‌مندی‌هایش اخبار را مخابره کنند، تصریح کرد: همه شکنجه‌هایی که به خانم هاشمی وارد کردند این سوال را پیش می‌آورد که می‌خواهند چه چیزی را از او بپرسند؟ نکته بعدی ماجرای حقوق بشر در آمریکاست. آن‌ها در این مواقع مدینه فاضله بین مردم ایجاد کردند و وظیفه رسانه‌هاست که این تناقض را نشان دهند.

وی افزود: خانم هاشمی به خاطر اعتقادش به ایران آمده که به راحتی زندگی کند و حجابش را حفظ کند، اما متاسفانه با وی چنین برخوردی کرده است. امیدواریم به زودی آزاد شوند.

به گزارش فارس، در ادامه بیژن نوباوه درباره وضعیت خبرنگار‌های ایرانی در آمریکا گفت: در این باره چند کتاب هم بنویسیم کم است. در آنجا آزادی افکار وجود ندارد و ویزایی که باید به خبرنگار‌های ایرانی داده شود، نمی‌شود و آن‌ها ویزای متعلق به تجار است را می‌دهند.

وی ادامه داد: در پنج سال فعالیتم در آمریکا حتی یکبار هم به مراسمی دعوت نشدم و اگر هم خودمان اقدام می‌کردیم راهمان نمی‌دادند در حالیکه سالیانه صد‌ها نفر به ایران می‌آیند، اما هیچ گاه مواخذه نمی‌شوند. اما این ماجرا در آمریکا برعکس است. جمهوری اسلامی جریان رسانه عکس تمام دنیا دارد و استعمارگر بزرگ مثل آمریکا و انگلیس حکم‌فرمایی می‌کنند و نمی‌خواهند مردم افکار آزاد داشته باشند.

وی افزود: دست گذاشتن روی چنین موضوعی ضعف دیپلماسی آمریکاست و نشان می‌دهد پرس تی وی در کار خود موفق بوده است. دستگیری خانم هاشمی مقابله با جریان استعمارستیز است. امروز بدترین نوع رفتار با جامعه انسانی با کشور فرانسه انجام می‌شود. آمار خودشان می‌گوید که بیش از ۶۷ در صد از مردم فرانسه مخالف رفتار آمریکایی‌ها هستند.

نوباوه تاکید کرد: امروزه کشور‌های مسلمان باید برای حفظ حیثیت خبرنگاری تلاش کنند و امروز روز تبریک به خانم هاشمی است و در کشور ما زندگی کرده و استکبار و استعمار را خوب شناخته است اگر او از نطر امریکایی‌ها شاهد است چرا آن‌ها شاهدشان را نگه نمی‌دارند؟! عجیب است و همه این‌ها نشان می‌دهد امریکا در حوزه ضعف است و چرا بی بی سی از حیثیت خودش دفاع نمی‌کند؟

وی با بیان اینکه به خانم هاشمی و مجموعه پرس تی وی و معاونت برون مرزی تبریک می‌گویم، تصریح کرد: نوع برخورد آمریکا با خانم هاشمی برای ما موفقیت و نشان از آرمانمان دارد. من به عنوان یک مسلمان تا جایی که در توان دارم از ایشان حمایت می‌کنم.

همچنین پیام تیرانداز در ادامه این مراسم گفت: خانم هاشمی روایتی از زندگی‌اش در آمریکا و دلیل مهاجرتش می‌گفت و بیان می‌کرد که آمریکا هر آنچه بیان می‌کند دقیقا برعکس آن عمل می‌کند مثل آزادی افکار. بسیاری از رسانه‌های ما در جوامع غربی محدودیت پخش دارند. آن‌ها ماموریت شان مقابله با جریان دروغ پرداز است. مانند اینکه چندی پیش دیدیم اتفاق‌های دی ماه را طوری پوشش دادند که قابل قیاس با کل رسانه‌ها نبود.

وی افزود: خانم هاشمی اعتراض اصلی‌اش فرهنگ غربی است. فرهنگ مادی شدن انسان‌ها به گونه‌ای شده که به یکدیگر رحم نمی‌کنند. دیدیم مردم برای یک حراجی چه بلایی بر سر یکدیگر می‌آورند. خانم هاشمی الان به خاطر آنچه برایش مهم بود و برای آن به ایران آمده؛ دستگیر شده است.

بیژن نوباوه در ادامه نیز بیان داشت: امروز صبح روزنامه نیویورک تایمز مجبور به عکس العمل شد. در کجای دنیا خبرنگاری را بدون اتهام دستگیر می‌کنند و آن‌ها دارند مخالفتشان را از رفتار کشور‌های منطقه با آمریکا نشان می‌دهند.

بیژن نوباوه در ادامه این نشست خبری درباره عکس العمل روزنامه‌های آمریکایی‌ها بیان داشت: امروز صبح روزنامه نیویورک تایمز مجبور به عکس العمل درباره این اتفاق شد. سوال من این است که در کجای دنیا خبرنگاری را بدون اتهام دستگیر می‌کنند؟ آن‌ها در حقیقت دارند مخالفتشان را از رفتار کشور‌های منطقه با آمریکا نشان می‌دهند.

وی در ادامه افزود: دستگاه دیپلماسی آمریکا هماهنگ با رسانه‌هایش رفتار می‌کند. طبق آمار‌های بدست آمده بالاترین بودجه نظامی آمریکا در امسال برابر با بودجه نظامی کل دنیا است. آمریکا در هیچ میدانی پیروز نبوده است و شکست خورده این جنگ است. نوع برخوردی که با خانم هاشمی تا به امروز شده است، نمایانگر مورد هدف قرار دادن مسلمانان کل جهان است و این نشان دهنده موفقیت کشور‌های اسلامی است.

نوباوه در ادامه با اشاره به انعکاس خبری دستگیری مرضیه هاشمی گفت: نوع انعکاس خبر از سوی رسانه ملی بسیار مهم است. اگرچه هنوز رسانه ملی آنطور که باید و شاید به این ماجرا نپرداخته است، اما باید در این زمینه فعالتر عمل کند و باید در داخل کشور انعکاس بهتری درباره اخبار مربوط به این بازداشت داشته باشیم.

تیرانداز نیز در ادامه این نشست خبری گفت: رسانه‌هایی که می‌خواهند مدینه فاضله‌ای را نشان دهند دچار تناقض‌های جدی هستند و در این مدت ترامپ با بلاحتی که دارد توانسته واقعیت آمریکا را نشان دهد. امروز خانم هاشمی مجاهدی است که در این مسیر حرکت می‌کند و با شناختی که از او دارم مطمئنم حتی همین الان که در بدترین شرایط روحی و جسمی است وقتی به نتیجه کار خود فکر می‌کند، به آن به منزله یک عبادت می‌اندیشد. مسلم می‌دانم که این مسیر کمک می‌کند تا واقعیت دروغین آمریکا را بیش از گذشته با کمک خانم هاشمی و سایر رسانه‌ها به نمایش بگذاریم.

نوباوه در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران بنی بر پیگیری وضعیت خانم هاشمی در بازداشت، گفت: آنچه در رسانه اتفاق افتاده را عرض کردم و کاری حقوقی رسانه‌ای صورت گرفته که شبکه پرس تی‌وی و رسانه برون مرزی آن را انجام داده است و آقای علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما نیز در این باره صحبت کردند و حتما اقدامات حقوقی انجام می‌دهند.

وی افزود: اینکه دستگاه دیپلماسی ما چه اقدامی انجام داده است برای خود من همیشه سوال بوده است. یادم است در برهه‌ای حتی به مطبوعات داخلی و خارجی خودمان در وزارت ارشاد اعتراض می‌کردیم که اگر آن‌ها در ایام ۲۲ بهمن و سایر مناسبت‌های مهم به راحتی به ایران می‌آیند چرا هیچ جا از برخورد‌های آمریکا با خبرنگاران ایرانی نمی‌گویید؟ و یا اینکه برای بهبود وضعیت خبرنگاران ما در خارج از کشور و به خصوص در آمریکا قطعا باید از این امتیاز استفاده کنید.

وی اظهارداشت: ایران به راحتی به آن‌ها ویزا می‌دهند و به راحتی در کشور تردد دارند. اما متاسفانه هیچ جا درباره نحوه برخورد نامناسب آن‌ها با خبرنگاران ایرانی نمی‌گویند! من هنوز اطلاعیه رسمی از سوی وزارت خارجه در این زمینه ندیدم و امیدوارم حتما این اقدام صورت گیرد. اگرچه ممکن است آمریکا وقتی در این باره نگذارد، اما قطعا مترصد افکار عمومی و عکس العمل سایر کشور‌ها نسبت به خودش خواهد بود چراکه ممکن است فردای روز چنین ادعایی را خودش مطرح کند.

نوباوه ادامه داد: چندی پیش دولت انگلیس سفیر ما را خواسته و نسبت به خانم ساغری درحالیکه محاکمه رسمی شده بود و هیچ مشکلی نداشت اعتراض کرده است. اما دستگاه دیپلماسی ما باید فعالتر از این عمل کند، چراکه اگر ما در این زمینه فعالیت لازم را نداشته باشیم ممکن است نسبت به نوع رفتار ما برداشت‌های سوئی شود.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در این نشست مبنی بر اینکه فکر نمی‌کنید دستگیری و بازداشت خانم هاشمی در ادامه و تلافی با دستگیری جاسوس‌های آمریکایی در ایران است؟ گفت: به طور قطع آمریکایی‌ها برای هر اقدامی هدفی دارند، اما آنچه مشخص است دستگیری بدون اتهام هر فردی بدون ارائه هر نوع سندی و به طور غیر قانونی آنهم برای کشوری که ادعای قانونمندی دارد نشان دهنده این است که دستگیری خانم هاشمی پوشش یک ادعای بزرگتر است که آمریکایی‌ها در حال برنامه‌ریزی برای آن هستند. متاسفم این را می‌گویم که آمریکایی‌ها اشتباه بزرگی کردند چراکه یک خبرنگار آشنا با پای خودش به کشوری که در آنجا مدتی زندگی کرده است وارد می‌شود و به این روش توسط آن‌ها دستگیر می‌شود قطعا پاسخگوی افکار عمومی بین المللی نخواهد بود.

همین امروز در کشور آمریکا نیجریه‌ای‌ها تظاهرات کردند و بسیاری از افکار عمومی آمریکا نسبت به این مسئله معترضند. هر چند که جریان رسانه‌ای آمریکا به طوری نیست که بگیر و ببند این شکلی داشته باشد. معمولا با ایراد جریان‌های موازی تبلیغاتی سعی می‌کنند تا جریانی را خاموش کنند.

تیرانداز نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره بایکوت شدن خبر بازداشت خانم هاشمی در صفحه نخست رسانه‌های روشنفکر و همچنین راه اندازی کمپین برای حمایت از حیوانات توسط سلبریتی‌ها گفت: این‌ها بالاخره قبله آمالشان آمریکا است. جریان موسوم به روشنفکری به گونه‌ای تداعی می‌کند که پایان دنیا و مدینه فاضله امریکا است و این‌ها دچار تناقض شده است. میلیون‌ها دلار در هالیوود هزینه می‌کنند برای بزک کردن آمریکا در رسانه‌هایشان، اما می‌بینید که تناقض‌های این شکلی آبروی نداشته این‌ها را حراج می‌کند.

وی تصریح کرد: عوامل داخلی و فریب خورده‌ها و افرادی که یا عامدانه و یا از روی جهل سعی می‌کنند جریان فکری و فرهنگی آمریکایی‌ها را دنبال کنند امروزه دچار یک تناقض جدی شدند. واضح و مشخص است که این‌ها در ساده‌ترین کار سکوت کنند. البته برخی از این‌ها به سکوت هم بسنده نکردند و شروع به توجیه کردن کردند و افرادی که امضای جان کری را تضمین می‌داند مشخص است که امروزه با این تناقض‌هایی که دیده می‌شود نمی‌تواند پاسخی برای افکار عمومی داشته باشد.

وی در پایان گفت: آن‌هایی که از روی نادانی و یا جهل فریب چنین جریانی را خورده‌اند بهترین وقت است که کلاه خود را قاضی کنند. مهم اسنجا است که جریان رسانه‌ای انقلابی بتواند وظیفه خود را به درستی در اینجا انجام دهد و بتواند روشنگری کند. جریان بازداشت خانم هاشمی را بی‌ارتباط با این نمی‌دانم که این‌ها می‌خواهند صدای رسانه‌ای ایران را در کشور‌های خارجی خفه کنند و این احتمال وجود دارد و باید ببینیم در چند روز آینده روند این جریان و اطلاع رسانی آن به کجا خواهد رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی