توسعه مخازن نفتی دریای خزر معطل شرکت های خارجی نمی ماند


توسعه مخازن نفتی دریای خزر معطل شرکت های خارجی نمی ماند

مدیرعامل شرکت نفت خزر گفت: از حضور شرکت‎های توانمند خارجی در توسعه صنعت نفت در بخش خزر استقبال می‎کنیم اما معطل آنها نمی‎مانیم.

توسعه مخازن نفتی دریای خزر معطل شرکت های خارجی نمی ماند

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از تارنمای شرکت نفت خزر؛ «علی اصولی» در نشست راهبردی این شرکت که امروز (شنبه) با حضور معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران برگزار شد، افزود: در صورت مشارکت با شرکت‌های بزرگ خارجی، نتایج بهتری در حوزه نفت و گاز دریای خزر به دست خواهیم آورد اما معطل آنها نمی‎مانیم و با اتکا به توان داخل، فرآیندهای کاری را پیش می‎بریم.
وی افزود: پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، نشست‌های مفصلی با شرکت‌های متخصص و بزرگ جهان در حوزه آب‌های عمیق در شرکت نفت خزر برگزار و تفاهمنامه‎هایی نیز در این زمینه امضا شد اما اگر شرکت‌های خارجی پای کار نیایند، ما با اتکا به توان داخل به فعالیت‎های خود ادامه می‎دهیم.
مدیرعامل شرکت نفت خزر گفت: در گذشته نگاه مسئولان کشور به دریای خزر بیشتر نگاهی سیاسی و امنیتی بود تا اقتصادی اما امروز با اقدام‌ها و فعالیت‌های اکتشافی که توسط شرکت نفت خزر انجام و منتهی به کشف میدان سردار جنگل شد، نگاه اقتصادی-سیاسی غالب شده است.
به گفته وی، مطالعات درباره پنج منطقه آب‌های عمیق دنیا که مثلث آمریکای شمالی، خلیج مکزیک و جنوب آفریقا معروف ترین آنهاست، نشان می‌دهد فعالیت‎های اکتشافی در آب‎های عمیق نه تنها کم نشده بلکه افزایش یافته است.
وی یادآوری کرد: پایین آمدن قیمت نفت سبب شد فعالیت در آب‎های عمیق کمی افت کند اما در مجموع فعالیت در این آبها روند صعودی یافته و در بسیاری از موارد، توسعه این میدان ها روندی مطلوب داشته است.
اصولی با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده، کشورهای حوزه دریای خزر همواره در حال توسعه فعالیت‌های اکتشافی و تولید نفت و گاز از دریای خزر هستند، افزود: حتی روسیه یکی از بزرگ ترین دارندگان ذخایر نفت و گاز جهان به شمار می رود و در حال توسعه فعالیت‌های خود در حوزه دریای خزر است.
مدیرعامل شرکت نفت خزر گفت: سرآمد کشورهای پیشتاز در دریای خزر، جمهوری آذربایجان است که امروز شاهدیم با امضای قراردادهای متعدد با شرکت‌های بزرگ خارجی به نتایج بسیار مثبتی دست یافته‎ است. ترکمنستان و قزاقستان نیز در حال توسعه فعالیت‎های خود در این منطقه هستند.
وی تصریح کرد: نباید از توسعه صنعت نفت در دریای خزر چشم بپوشیم، زیرا آیندگان بر ما خرده می گیرند که چرا بهره‌برداری مناسب از منابع خدادادی در این حوزه صورت نگرفته است.
به گزارش ایرنا، به دلیل برخورداری ایران از منابع غنی هیدروکربوری در خلیج فارس، خوزستان و مناطق مرکزی در سالیان طولانی اکتشاف و استخراج در دریای خزر مورد توجه قرار نداشته اما در سال های اخیر وزارت نفت توجه ویژه ای به توسعه میادین این منطقه کرده است.
در اردیبهشت سال 1391 حفاری چاه نخست اکتشافی میدان سردار جنگل در دریای خزر پایان یافت و ذخایر نفت در جای آن 2 میلیارد بشکه برآورد شد که با احتساب ضریب بازیافت 25 درصد، 500 میلیون بشکه آن قابل استحصال است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!