همکاری محافل دانشگاهی برای مدیریت پسماند در تهران


همکاری محافل دانشگاهی برای مدیریت پسماند در تهران

شهردار تهران در دانشگاه صنعتی امیرکبیر از دانشجویان و دانشگاهیان خواست برای مشکلات شهر تهران طرح و برنامه ارائه دهند و همچنین در کمپین«سه شنبه های بدون خودرو» مشارکت فعالانه تری داشته باشند.

همکاری محافل دانشگاهی برای مدیریت پسماند در تهرانبه گزارش فانوس، پیروز حناچی در شانزدهمین کنگره ملی مهندسی شیمی که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، با گرامیداشت یاد امیرکبیر و روز ملی هوای پاک اظهار کرد: امروز علاوه بر روزهای سه شنبه که با وسیله نقلیه پاک تردد می کنم، به مناسبت روز ملی هوای پاک با موتور برقی که کاملاً در ایران ساخته شده است، سر کار حضور پیدا کردم.

وی با بیان اینکه طبق نظر سنجی ها ۹۲ درصد تهرانی ها اصلی ترین مشکل خود را آلودگی و ترافیک می دانند، گفت: مسائلی مانند اعتیاد و معضلات اجتماعی در اولویت های بعدی قرار دارد. این نشان می دهد که مدیریت شهری نباید نسبت به موضوع آلودگی و ترافیک بی تفاوت باشد.

شهردار تهران با بیان اینکه امسال نسبت به سال های قبل از نظر آلودگی وضعیت بهتری داریم که هنوز علت اصلی آن روشن نیست، عنوان کرد: البته برخی آن را به اعمال شیوه جدید طرح ترافیک نسبت می دهند و برخی هم آن را مربوط به سخت گیری های معاینه فنی خودروها می دانند. به هر حال تعداد روزهای پاک نسبت به سال های قبل بیشتر شده است و مدت زمان آلوده شدن هوا بعد از یک روز پاک افزایش پیدا کرده که این نشانه امیدوار کننده ای است.

حناچی با ارائه آماری از وضعیت نامناسب سلامت شهروندان تهرانی تصریح کرد: آمارها نشان می دهد دیابت، فشار خون و چاقی در شهروندان تهرانی رقم بالایی دارد و این نگران کننده است. سه شنبه های بدون خودرو نمادی برای آغاز یک حرکت است تا مردم شهر تهران تحرک بیشتری داشته باشند و سلامتی خود را جدی بگیرند.

وی تاکید کرد: انتظار من از جامعه نخبه و دانشگاهی این است که همراهی بیشتری با این کمپین داشته باشند و دانشجویان در این حرکت پیشگام شوند، حتی می توان بین دانشگاه های اصلی تهران مسیر دوچرخه ایجاد کرد. ما باید سه شنبه های بدون خوردو را به یک حرکت عمومی تبدیل کنیم.

حناچی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در شهر تهران با مشکلات زیادی مواجه هستیم که از جمله آن ها موضوع مدیریت پسماند است. تلاش هایی که برای مدیریت پسماند در تهران انجام شده در نهایت به یک فرایند علمی نرسیده است که از محافل دانشگاهی می خواهم در این زمینه به ما کمک کنند. ما در مرحله اول باید زباله کم تری تولید کنیم و در مرحله دوم باید بتوانیم زباله ها را از مبدا تفکیک کنیم. برای مقابله با آلودگی هوا هم استفاده از خودروهای برقی و سوخت پاک می تواند موضوع خوبی برای تحقیق باشد که این امر در دستور کار ما است.

روددره های تهران را در دهه های اخیر از بین بردند

وی با اشاره به موضوع بهینه سازی مصرف آب بیان کرد: تهران ۸ روددره دارد و از ارتفاعات شمال تهران ۲۴۰ میلیون متر مربع آب سرازیر می شود، اما متاسفانه به دلیل سوء مدیریت این حجم از آب پس از عبور از کوهپایه تبدیل به فاضلاب می شود. در حالی که این آب ها نعمت الهی هستند و باید برای مصرف درست آن برنامه ریزی کنیم.

حناچی ادامه داد: زمانی که کودک بودم در خیابان حبیب الهی یک رودخانه بود و همواره از آن سیل جاری می شد، اما مدیریت شهری در طول دهه های اخیر با همین نگاه که این روددره ها باعث سیل و آسیب می شوند آن ها را از بین برده است؛ این نگاه اشتباه بود. این روددره ها در طول هزاره ها منشا زندگی و حیات در تهران بوده و باید به فکر استفاده بهتر از آن ها باشیم.

در پایان این مراسم نیز لوح تقدیری به پاس خدمات شهردار تهران به وی اهدا شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!