نقش متروی تهران در کاهش آلودگی هوای پایتخت


نقش متروی تهران در کاهش آلودگی هوای پایتخت

ابرشهر تهران روزانه شاهد بیش از 18 میلیون سفر شهری است؛ آلودگی هوا و ترافیک فزاینده و لجام گسیخته مدت هاست که جزو دغدغه‌های اصلی شهروندان و مدیریت شهری پایتخت به شمار می آید و غریب به اتفاق کارشناسان و مسئولان، توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو را تنها راهکار برون رفت از این بحران می‌دانند، ناوگانی که براساس آمار از ابتدای بهره برداری تاکنون از...

نقش متروی تهران در کاهش آلودگی هوای پایتخت
به گزارش فانوس، مهندس فرنوش نوبخت نائب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه ضمن گرامیداشت ۲۹ دی، روز هوای پاک افزود: شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه براساس چشم انداز خود تلاش می کند تا به عنوان شرکتی سرآمد در حمل و نقل شهری با رویکرد دقت، سلامت و سرعت فعالیت کند.

در حال حاضر روزانه حدود دو میلیون و پانصد هزار سفر با متروی تهران و حومه انجام می شود که این میزان باید براساس چشم اندازِ حمل و نقل و ترافیک شهر تهران تا سال ۱۴۰۴ به رقم هفت میلیون سفر در روز برسد.

وی در خصوص سهم متروی تهران و حومه در کاهش مصرف سوخت های فسیلی گفت: امروزه بیش از سه چهارم نیاز انرژی دنیا از منابع سوخت‌های فسیلی شامل نفت، بنزین و گاز تامین می شود که آلاینده های حاصل از آن سبب افزایش آلودگی هوا و گرم شدن زمین شده اند.

اهمیت کاهش استفاده از سوخت های فسیلی یک دغدغه جهانی است چرا که براساس گزارش رسمی سازمان بهداشت جهانی، از هر ١٠نفر در دنیا فقط یک نفر به هوای سالم دسترسی دارد وآلودگی هوا چهارمین عامل خطر برای سلامت انسان ها در کل دنیا به شمار می‌رود.

در این میان استفاده از مترو به عنوان تنها وسیله حمل و نقل عمومی درون شهری پاک می تواند صرفه جویی بسیاری در مصرف سوخت های فسیلی داشته باشد که این امر تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه خاطر نشان کرد: آمارها نشان می دهند که استفاده از متروی تهران و حومه تنها در شش ماه نخست سال ۹۷ باعث شده است تا در مصرف ۱۹۵ میلیون لیتر بنزین و ۱۹ میلیون لیتر گازوئیل صرفه جویی شود و این میزان صرفه جویی در مجموع سفرهایی که از ابتدای بهره برداری از متروی تهران و حومه تا پایان آذر ماه سال ۱۳۹۷ در این ناوگان انجام شده است به رقم ۴هزار و ۹۶۸ میلیون لیتر در مصرف بنزین و ۴۹۷ میلیون لیتر در مصرف گازوئیل می رسد.

به گفته نوبخت، انجام سفرهای شهری با متروی تهران و حومه در نه ماه نخست سال ۱۳۹۷ باعث شده تا ۸۱۰ هزار تن گاز Co۲ وارد هوای تهران نشود، ضمن آنکه سفرهای انجام شده با متروی تهران و حومه در این مدت مانع از انتشار ۱۱۳ هزار تن گازهایCo ، NOX، So۲، PM۱۰و HCشده است.

وی در این خصوص افزود: شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه برای افزایش ظرفیت ناوگان در خطوط موجود به تجهیزات و به خصوص به واگن های بیشتری نیاز دارد که مستلزم تامین بودجه از سوی نهادهای ذیربط است اما این شرکت از آبان ماه ۱۳۹۶ علی رغم همه محدودیت ها و فشارها در خصوص کمبود بودجه و مشکلاتی که براثر تحریم ها بر سرراهش قرار گرفته سعی کرد تا با بهره وری حداکثری از ظرفیت و امکانات موجود باز هم نسبت به ارتقا سطح خدمات به مردم گام بردارد که کاهش فاصله حرکت قطارها در خطوط یکی از این موارد است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه ادامه داد: از آبان ماه ۱۳۹۶، حداقل فاصله حرکت قطارها در خطوط ۱ ، ۲ و ۴ متروی تهران از ۵ دقیقه به ۴ دقیقه کاهش یافت ضمن آنکه این زمان در خط ۳ از ۱۸ دقیقه به ۹ دقیقه و سپس در دی ماه ۹۷ از ۹ دقیقه به ۷ و نیم دقیقه رسید.

در خط ۵ هم به منظور رفاه بیشتر حال مسافران، در آذر ماه ۱۳۹۶ تعداد واگن‌های قطارهای خط پنج مترو از ۸ واگن به ۹ واگن افزایش یافت ضمن آنکه مسافران این خط در سال ۱۳۹۷ هم شاهد افزایش قطارهای تندرو از ایستگاه کرج به ایستگاه تهران بودند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن