طرح تحول سلامت مربوط به وزیر خاصی نیست


طرح تحول سلامت مربوط به وزیر خاصی نیست

سرپرست وزارت بهداشت، گفت: مصمم هستم طرح تحول نظام سلامت را با شدت بیشتری اجرا کنیم چون این طرح مربوط به وزیر خاصی نیست.

طرح تحول سلامت مربوط به وزیر خاصی نیست
به گزارش فانوس، سعید نمکی، در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور که در مرکز همایش های بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار داشت: در دهه های گذشته و در شرایطی که بیماری های واگیر مشکل عمده کشور بود، با ۵ دلار، فرزندان مان را در مقابل ۶ بیماری مهلک مسری قابل پیشگیری با واکسن، واکسینه کردیم و نیازمند مشارکت بین بخشی عظیمی نبودیم و در همان شرایط، اداره کل بیماری های غیر واگیر را در وزارت بهداشت راه اندازی کردیم.

وی تصریح کرد: امروز سیمای بیماری ها تغییر کرده است، برای مثال، یک دوره شیمی درمانی برای یک بیمار مبتلا به سرطان، در ارزان ترین شرایط به اندازه پوشش واکسیناسیون یک شهرک مسکونی است و یا هزینه یک شب اقامت بیماران در بخش های مراقبت های ویژه در ارزان ترین کشورها، حدود ۱۰۰۰ دلار است.

سرپرست وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری نشست امروز کمیته ملی بیماری های غیر واگیر، خاطرنشان کرد: نماینده سازمان بهداشت جهانی در این نشست عنوان کرد که ایران در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر در بین کشورهای شرق مدیترانه در جایگاه اول قرار دارد و در پاسخ به وی گفتم که ای کاش از ۲۸ سال پیش، اداره کل بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت تعطیل نمی شد تا جایگاه ایران را می دیدید.

نمکی از بیماری های غیر واگیر، بلاخیز بودن کشور، حوادث جاده ای، روان پریشی پر خطر جامعه و افزایش رو به رشد سالمندان به عنوان مهمترین مشکلات نظام سلامت یاد کرد و گفت: تفاوت سالمندان کشور با سالمندان دیگر کشورها این است که سالمندان ایران، جوانی نکرده پیر شده اند و بسیار پرهزینه هستند و چون در زمان جوانی سالمندان، زیرساخت های لازم اشتغال ایجاد نکرده ایم، بسیاری از آنها بیکار بوده اند و خودشان را سربار می دانند و این نشانه های بدی است و اگر درست مدیریت نکنیم، باید خودمان را برای طوفان سالمندی آماده کنیم.

وی افزود: همراهی تنگاتنگ حوزه بهداشت و درمان از موضوعات مهم و مورد توجه است، بنابراین نخواهیم همکارانمان در وزارت بهداشت به شکل جزیره ای کار کنند چون بدون ارتباط تنگاتنگ بین حوزه های مختلف نمی توان مشکلات نظام سلامت را برطرف کرد و بهداشت و درمان باید در کنار همدیگر برای حل مشکلات، برنامه ریزی کنند.

سرپرست وزارت بهداشت با بیان اینکه از برنامه های پنجم و ششم توسعه، تکالیف قانونی بر جای مانده ای داریم، اضافه کرد: دلیل تاکید من بر استفاده از اصطلاح پزشکی خانواده این است که این یک کار تیمی است و نباید به نظام ارائه خدمت، به شکل پزشک محور نگاه کنیم و امروز روزی است که باید جامعه پزشکی با وفاق ملی در کنار همدیگر کار کنند. پزشکی خانواده، سیستم ارجاع، راهنماهای بالینی، پرونده الکترونیک سلامت، تغییر نظام پرداخت از فی فور سرویس به DRG از جمله تکالیف قانونی هستند که بر جای مانده اند و باید تلاش بیشتری برای اجرای آنها داشته باشیم.

نمکی تاکید کرد: بازدیدهای زیادی از سامانه های سیب و ناب داشتم و هفته گذشته در جلسه ای ۵.۵ ساعته، اجرای نظام ارجاع در استان گلستان را بررسی کردیم و مصمم هستم که حتما نظام ارجاع و پزشکی خانواده را در کشور اجرایی کنم چون در نظام سلامت و منطقی کردن هزینه ها، راهی به جز گذر از این معبر نداریم. در هیچ نقطه ای از دنیا با هر درآمدی حتی با درآمد سرانه ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار نیز هر فردی نمی تواند برای دریافت خدمات به هر کجا که دوست داشت، مراجعه کند. باید در مسیر معقول و منطقی حرکت کنیم چون در غیر این صورت، اگر همه پول های دنیا را در حوزه درمان هزینه کنیم، پاسخ گو نیست.

وی در ادامه اظهار داشت: دولت یازدهم و دوزادهم، دو دستاورد بزرگ داشت؛ یکی برجام که توسط ترامپ پاره شد و دیگری طرح تحول نظام سلامت بود و نباید اقدامی کنیم که این طرح متوقف شود. البته از دو طریق می توان این طرح را متوقف کرد؛ یا با آن در بیفتم و یا اینکه به گونه نادرستی آن را اجرا کنیم.

سرپرست وزارت بهداشت تاکید کرد: مصمم هستم که طرح تحول نظام سلامت را با شدت بیشتری اجرا کنیم چون این طرح مربوط به وزیر خاصی نیست بلکه متعلق به دولت دکتر روحانی است، اما باید بسته های این طرح را به گونه ای بازنگری کنیم که بسته های اصلی مانند کاهش پرداخت هزینه از جیب بیماران در هزینه های کمرشکن بستری، کمک به بیماران خاص و صعب العلاج و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم را به شدت تقویت کرده و ضمن ساختارمند کردن این طرح، برای آن جایگاه تعریف کنیم تا با تغییر و تحولات سیاسی، تغییر نکند و از آسیب ها در امان باشد.

نمکی تاکید کرد: این تصور که بنده از سازمان برنامه و بودجه آمده ام و قرار است منابع حوزه سلامت را کاهش دهم، نادرست است و با توجه به اشرافی که بر حوزه اجتماعی دارم، قرار است که منابع حوزه سلامت را منطقی هزینه کنیم و اگر می توانیم منابع بیشتری هم دریافت کنیم، اما درست و منطقی هزینه کنیم. اگر دارویی در داخل کشور تولید می شود، نباید داروی خارجی را با ۵ برابر قیمت داخلی، وارد کنیم و یا اگر تولید تجهیزات پزشکی داخلی در عرصه، فعال است، آن تجهیزات را با واردات مشابه خارجی نابود نکنیم.

وی یادآور شد: برای خدمت به مردم آمده ایم و مدعی العموم بیماران هستیم، حتی بیمارانی که نمی دانند در حق آنها جفایی انجام شده و یا نشده است. مدیران دانشگاه ها و معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور مدیون هستند که در مورد رسیدگی به موارد کم خدمتی به مردم، کوتاهی کنند. آنچه بعد از کار و خستگی من را به این میدان پرچالش کشید، هیچ انگیزه ای به جز خدمت به مردم نبود، بنابراین نباید از حق بیماران بگذرید و درخصوص اجحاف به بیماران، کوتاه نیایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تعطیلی مدارس تهران و کرج فردا شنبه 1 اردیبهشت 1403؟