الزام شهرداری تهران به افزایش خدمات اجتماعی در مناطق کم‌برخوردار/ وسایل ورزشی پارک‌ها مناسب بانوان نیست


الزام شهرداری تهران به افزایش خدمات اجتماعی در مناطق کم‌برخوردار/ وسایل ورزشی پارک‌ها مناسب بانوان نیست

در صد و هفدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران 86 ماده از 95 ماده برنامه توسعه شهر تهران مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، در نوبت عصر صد و هفدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران که به بررسی برنامه سوم توسعه شهر تهران پرداخته شد مواد 79، 80، 81، 82 و 83 مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه ماده 79 شهرداری را موظف کرده است به منظور ارتقای عدالت اجتماعی، تأمین حق دسترسی و برخورداری از خدمات اجتماعی و امکانات شهری با تأکید بر حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر اقداماتی را انجام دهد.

این ماده دارای دو بند است که به تأمین سرانه‌های اجتماعی‌، فرهنگی و ورزشی محلات شهری با اولویت قرار دادن محلات کم‌برخوردار و همین‌طور بسترسازی به منظور توسعه کمی و کیفی و نیز بهره‌مندی عادلانه از اماکن، فضاها و برنامه‌های ورزشی و تفریحی اشاره کرده است که با 14 موافق به تصویب رسید.

در ادامه ماده 80 مورد بررسی قرار گرفت که شهرداری را موظف کرده است به منظور ارتقای سرمایه فرهنگی، مذهبی شهروندان در راستای بهبود سبک زندگی ایرانی، اسلامی با تأکید بر آموزه‌های فرهنگ قرآنی و افزایش نشاط اجتماعی اقداماتی را انجام دهد.

این ماده دارای دو بند است که به بهبود سبک زندگی ایرانی - اسلامی و حمایت از توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی، فرهنگ ایثار و شهادت و همین‌طور تنظیم و ارائه لایحه برنامه عملیاتی ارتقای نشاط اجتماعی با تأکید بر استفاده از فضاهای عمومی شهر تا پایان سال نخست برنامه می‌پردازد که این ماده نیز با 13 موافق به تصویب رسید.

در ادامه این جلسه، ماده 81 که شهرداری را موظف کرده است در راستای حفظ و تقویت، تنوع و تکثر فرهنگی، تولید و بازتولید منابع فرهنگی شهر اقداماتی را انجام دهد مطرح شد که این بند سه بند داشت و با 15 موافق به تصویب رسید.

در ادامه ماده 82 نیز مورد بررسی قرار گرفت که شهرداری تهران را موظف می‌کرد به منظور کمک به تحقق مدیریت یکپارچه هنر عمومی در شهر تا پایان سال اول برنامه لایحه برنامه راهبردی و عملیاتی هنر عمومی در شهر را به منظور ملاک عمل مشترک کلیه واحدهای شهرداری با 6 بند اقدام کند.

در ادامه این جلسه، خداکرمی در خصوص حذف بند 6 این لایحه مبنی بر اینکه بهره‌گیری از هنرهای تجسمی در ساخت تندیس مفاخر و مشاهیر و برپایی یادمان‌ها به پاسداشت هنر، فرهنگ و دانش ایرانی اشاره کرد و گفت: این مشخص است که برای ساخت هر تندیسی از هنرهای تجسمی باید استفاده کرد بنابراین پیشنهاد می‌دهم بهره‌گیری از هنرهای تجسمی در این بند حذف شود که با 16 موافق این جمله حذف شد و ماده 82 نیز با 16 موافق به تصویب رسید.

در ادامه بررسی لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران ماده 83 مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آن شهرداری موظف است در راستای کمک به ترویج فرهنگ همگانی، فرهنگ ورزش، بهبود سرانه‌های ورزشی و کیفیت گذران اوقات فراغت، افزایش نشاط و امید اجتماعی شهروندان اقداماتی را انجام دهد که در این خصوص حسن رسولی خزانه‌دار شورا گفت: بر اساس ماده 55 قانون شهرداری‌ها، شهرداری مجاز است که به ورزش همگانی کمک کند.

وی افزود: در خصوص ورزش وزارت ورزش و جوانان این مسئولیت را بر عهده دارد و باید در حوزه ورزش حرفه‌ای، قهرمانی و عمومی اقدامات لازم را این وزارتخانه انجام دهد بنابراین ورود شهرداری به موضوع ورزش آثار و پیامدهای سنگینی را برای شهرداری به وجود می‌آورد بنابراین ترویج ورزش جزو وظایف شهرداری نیست و شهرداری باید در کنار وزارت ورزش و جوانان کمک کند بنابراین پیشنهاد می‌دهم که جمله شهرداری موظف است در راستای ترویج ورزش همگانی اقدام کند به این جمله که شهرداری موظف است در راستای کمک به ورزش همگانی اقدام کند تغییر یابد.

به گزارش فارس، این پیشنهاد به تصویب رسید و این جمله در لایحه برنامه بودجه تغییر کرد.

در ادامه شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران در خصوص بند 4 ماده 83 مبنی بر اینکه استانداردسازی و به روزرسانی وسایل ورزشی موجود در اماکن تفریحی، ورزشی تحت پوشش شهرداری و مناسب‌سازی آنها جهت استفاده افراد کم‌توان اظهار داشت: وسایل ورزشی در پارک‌ها مناسب برای زنان نیست بنابراین این وسایل باید مناسب‌سازی شود. به همین منظور پیشنهاد می‌دهم که جمله جهت استفاده افراد کم‌توان در این بند حذف شود که نهایتاً با رأی نظر اعضای شورا این جمله حذف شد.

در ادامه آرش حسینی میلانی نیز بیان داشت: در شهرداری تهران ریل‌گذاری‌هایی در حوزه ورزش انجام شده است و تعهداتی در برنامه دوم وجود دارد که نمی‌توان به این سادگی از این تعهدات گذشت و نمی‌توانیم اعلام کنیم که فقط شهرداری نقش کوچکی در حوزه ورزش دارد.

وی گفت: اکنون اولویت‌هایی در حوزه ورزش وجود دارد که باید انجام شود.

ماده 83 با 17 رأی به تصویب رسید و در ادامه ماده 84 مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آن شهرداری موظف است در راستای ساماندهی و تقویت میان مدیریت شهری و رسانه با اهداف توسعه ارتباط با شهروندان و دسترسی آزاد به اطلاعات آگاهی‌بخشی و ارتقای سطح مشارکت شهروندان در اداره امور شهر سند جامع اطلاع‌رسانی را با محوریت پایداری، فرهنگی، اجتماعی و پیوست رسانه‌ای تمام طرح‌ها و پروژه‌های شهری تا 6 ماه نخست برنامه ارائه کند.

نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران پیشنهاد حذف این ماده را داشت که مورد موافقت اعضا قرار نگرفت و با 13 رأی تصویب شد.

در ادامه این جلسه فصل چهارم لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران مطرح شد که در خصوص ایمنی و افزایش تاب‌آوری بود.

در ماده 85 شهرداری موظف شده است به منظور ارتقای توان مدیریت بحران و افزایش تاب‌آوری سیستم‌های شهری در حوادث و بلایا با همکاری سایر دستگاه‌های مسئول نسبت به هوشمندسازی مدیریت شهری و ایجاد و توسعه سامانه‌های اطلاعاتی، پردازش و ارتباطی امن و پایدار اقداماتی را انجام دهد که این لایحه 5 بند داشت که بهاره آروین پیشنهاد حذف بندهای یک، 3 و 4 را داشت که این بندها به ترتیب ایجاد و توسعه شبکه ارتباطات پایدار در طول دو سال نخست برنامه و جایگزینی شبکه ‌بی‌سیم آنالوگ به دیجیتال ایجاد و توسعه پایگاه‌های اطلاعاتی، مکانی و توصیفی و همچنین سامانه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پشتیبان شامل هشدار و اطلاع‌رسانی سریع و توسعه و نوسازی تجهیزات سخت‌افزاری، برق اضطراری، نظارتی و پایشی، حسگرها و اینترنت اشیاء از مواردی بود که در این ماده حذف شد و کل ماده 85 با 17 موافق به تصویب رسید.

ماده 86 که نیز شهرداری را موظف کرده بود به منظور ارتقای فرهنگ ایمنی و افزایش آگاهی آمادگی و میزان مشارکت شهروندان در حوزه ایمنی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل با محوریت و مسئولیت سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نسبت به بازنگری و اجرای برنامه جامع، آموزش و مشارکت همگانی بر مبنای مطالعات پایه با استفاده از ظرفیت‌های معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری و دستگاه‌های ذیربط اقدام کند با اکثریت آرا در 7 بند حذف شد.

به گزارش فارس، لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران پس از یک هفته بررسی 86 ماده از 95 ماده آن مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و فردا دیگر مواد بررسی خواهد شد و پس از آن به فرمانداری برای تأیید نهایی ارسال می‌شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا