دستگاه ها گزارش عملکرد خود در کاهش آلودگی هوا را ارایه دهند


دستگاه ها گزارش عملکرد خود در کاهش آلودگی هوا را ارایه دهند

محسنی بندپی تمام دستگاه های مربوطه در حوزه کاهش آلودگی هوا را موظف کرد تا از جلسات آینده گزارش عملکرد خود را ارایه دهند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، «انوشیروان محسنی بندپی» امروز شنبه 29 دی در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا گفت: رشد جمعیت، توسعه صنعت، توسعه شهرنشینی، شهرگرایی و عدم مدیریت شهری همه دست به دست دادند که علیرغم اقدامات خوب صورت گرفته در کاهش آلودگی هوای استان همچنان شرایط خوبی نداشته باشند.

استاندار تهران با اشاره به تصویب قانون هوای پاک در سال 73 بیان کرد: با تصویب این قانون شش محور مشخص شد که می بایست برای کاهش آلودگی هوای تهران آن را جدی می گرفتند که وزارت صنعت، معدن و تجارت از جمله دستگاه هایی بود که موظف به تولید خودروهایی با استانداردهای لازم شد و همچنین وزارت نفت نیز موظف شد سوختی با استانداردهای مشخص تامین کند تا از سرب کمتری برخوردار باشد که طبق اقدامات صورت گرفته هنوز مصوبه هوای پاک به طور کامل اجرایی نشده است.

وی تصریح کرد: چند سال پیش طی مکاتبه ای که با دانشگاه صنعتی شریف داشتیم قرار شد آنها به جای ماده سرب از ماده ای به نام اتانول استفاده کنند که طبق گزارش های صورت گرفته متاسفانه هنوز این بررسی را انجام ندادند ولی همه دنیا ماده اتانول را جایگزین و اجرایی کردند.

محسنی بندپی در ادامه تصریح کرد: همه این مسایل دست به دست هم دادند تا آلودگی هوا از کل مرگ و میر ناشی از آلاینده های هوا، آب، خاک و محیط کار دو سوم آلودگی هوا نسبت داده شود. اخیرا هم ارتباطی بین رابطه اوتیسم و آلودگی هوا پیدا شده است. علت اوتیسم نامشخص است، از 70 یا 80 کودکی که متولد می شود یک کودک مبتلا به اختلالات اوتیسمی است که می تواند بخشی از آن مربوط به آلودگی هوا باشد.

استاندار تهران اظهار کرد: به هر حال با پدیده ای روبرو هستیم که بهداشت روانی جامعه را به مخاطره انداخته است لذا نوسازی ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی و سرعت بخشیدن به تکمیل خطوط مترو می تواند تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

وی با اشاره به نقش زیاد موتورسیکلت ها در آلودگی هوا تصریح کرد: موتورهای کاربراتوری در آلودگی هوا نقش زیادی دارند. ما می توانیم شرایطی را فراهم کنیم که این آلودگی ها کمتر باشد به شرط اینکه دستگاه های مربوطه به وظایفی که برای آنها در این زمینه تعریف شده است، عمل کند. ما بدون آب و غذا می توانیم زندگی کنیم ولی بدون تنفس کردن نمی توانیم بنابراین لازم و ضروری است که اقدامات مربوطه در این زمینه هرچه زودتر انجام شود.

وی با بیان اینکه ما باید جلسات کاهش آلودگی هوا را کاربردی تر برگزار کنیم، اظهار کرد: در سال 1378 چند طرح با هشت محور در خصوص کاهش آلودگی هوا تنظیم شد که توسعه فضای سبز، استاندارد کردن معاینه فنی، استاندارد کردن سوخت، موتور و توسعه حمل و نقل عمومی که از جمله این محورهای مهم بود البته یکی از اقدامات خوبی که شهرداری تهران در این زمینه انجام داد این بود که ترافیک را از روی زمین به زیرزمین انتقال داد که یکی از عوامل تاثیرگذار بر بهداشت روانی، سلامت عمومی و هوای پاک بود.

استاندار تهران با بیان اینکه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان یکی از کارگروه های مهم محسوب می شود، افزود: اقدامات خوبی هم توسط شهرداری تهران در راستای توسعه حمل و نقل عمومی و خطوط مترو انجام شده است ولی هنوز با استانداردها و شاخص های مطلوب فاصله زیادی داریم.

محسنی بندپی تاکید کرد: تمام دستگاه های مربوطه در حوزه کاهش آلودگی هوا باید از جلسات آینده گزارش عملکرد خود را در این زمینه ارایه دهند تا مشخص شود هر دستگاهی چه اقداماتی انجام داده و چه اقداماتی را انجام نداده اند و در جریان اقدامات صورت گرفته قرار بگیریم و مردم را هم نگران نکنیم.

استاندار با انتقاد از عملکرد شهرداری در ساخت و سازها گفت: قرار بود از غرب تهران تا کرج هیچ سازه ای نداشته باشیم ولی اکنون در منطقه 22 ساختمان ها سر به فلک کشیدند و یک متر هم فضای آموزشی در کل ساخت و سازها در نظر گرفته نشده است، بنابراین باید کارهای تحقیقاتی و کارشناسی در این زمینه به عمل آید.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاهش مصرف سوخت و آلایندگی با حرکت به سمت خودروهای برقی