پلوودیو؛ شهری از ایران قدیم پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2019 شد


پلوودیو؛ شهری از ایران قدیم پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2019 شد

پلوودیو دومین شهر بزرگ بلغارستان همراه با شهر مَتِرا در ایتالیا به‌عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2019 انتخاب شده است.

پلوودیو با ۳۴۶ هزار نفر جمعیت فضای شهری و ۶۷۵ هزار نفر جمعیت منطقه کلانشهری به‌ عنوان دومین شهر بزرگ بلغارستان شناخته می‌شود. این شهر که روی هفت تپه زیبا بنا شده از نظر اقتصادی، حمل‌ونقل و وجود مراکز فرهنگی، تاریخی و آموزشی اهمیت بسیار زیادی دارد.

کاوش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد منطقه‌ای که شهر پلوودیو در آن ساخته شده از هزاره ششم پیش‌ از میلاد سکونتگاه انسان بوده است.

این شهر امروزه به‌ عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای اروپا شناخته می‌شود. امپراتوری هخامنشیان در قرن ششم پیش‌ از میلاد بسیاری از مناطق بلغارستان از جمله پلوودیو را فتح کرد و این سرزمین تا سال ۴۷۹ پیش‌ از میلاد جزء قلمرو ایران بود.

فیلیپ دوم مقدونی، پدر اسکندر مقدونی، سرزمین امروزی بلغارستان را در سال ۳۴۱ پیش‌ازمیلاد فتح کرد.

تئوپومپوس تاریخ‌نگار قرن چهارم پیش‌ازمیلاد در نوشته‌هایش به شهری به‌نام پُنه‌روپلیس به‌معنی شهر بردگان اشاره کرده است که از سرزمین‌های منطقه امروزی بلغارستان بوده و به‌دست فیلیپ دوم مقدونی فتح شده است. امپراتور مقدونی این شهر را «فیلیپوپلیس» را به معنی «شهر فیلیپ» نامید.

اما ایرانی‌ها و یونانی‌ها تنها فاتحان این شهر نبودند. سلت‌ها، رُمی‌ها، گوت‌ها، بلغارها و ترک‌های عثمانی هم در دوره‌های مختلف تاریخی پلوودیو را زیر سلطه درآورده‌اند و همین‌مسئله سبب شده است که امروزه، بناهای تاریخی بسیاری شامل معابد، کلیساهای کاتولیک و ارتدوکس، مساجد، تماشاخانه‌ها و استادیوم‌های رُمی جاذبه‌های گردشگری این شهر را بسازند.

پلوودیو؛ شهری از ایران قدیم پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2019 شداستادیوم رُمی پلوودیو│ این استادیوم که امروزه فقط بخش شمالی آن باقی‌مانده در دهه ۹۰ قرن اول میلادی و در دوره امپراتوری رُم ساخته شده است.
پلوودیو؛ شهری از ایران قدیم پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2019 شدتئاتر رُمی پلوودیو│ این تئاتر هم که یکی از بهترین نمونه‌های باقی‌مانده از تماشاخانه‌های دوره امپراتوری در جهان است در دهه ۹۰ قرن اول میلادی در دوره سلطنت امپراتور دومیتیان ساخته شده است.
پلوودیو؛ شهری از ایران قدیم پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2019 شداین کلیسا دومین کلیسای بزرگ شهر پلوودیو است که در بافت تاریخی شهر و روی یکی از هفت تپه آن با نام «نِبت‌تپه» قرار گرفته است. ابتدای قرن نهم میلادی کلیسای کوچکی در این محل قرار داشت که در سال ۱۱۸۶ کلیسای بزرگ‌تری همراه با صومعه‌ای کنارش ساخته شد. هر دو کلیسا و صومعه‌ در سال ۱۳۷۱ بعد از فتح شهر به‌دست ترک‌های عثمانی ویران شد و در سال ۱۸۴۴ ساختمان فعلی این کلیسا روی ویرانه‌های کلیسای کهن بنا شد
پلوودیو؛ شهری از ایران قدیم پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2019 شدمسجد اولو ژومایا│ این مسجد که در مرکز پلوودیو قرار دارد سال ۱۳۶۴ میلادی بعد از فتح شهر به‌دست سپاه عثمانی روی کلیسای جامعی ساخته شده است. در مدت حکومت سلطان مراد اول در قرن پانزدهم میلادی، ساختمان قدیمی تخریب شد و جای آن مسجد امروزی ساخته شد. این مسجد بزرگ دارای ۹ گنبد و مصلایی در ابعاد ۳۳ در ۲۷ متر است. در گوشه شمال‌شرقی نمای اصلی یک مناره دیده می‌شود. نقاشی‌های دیواری داخلی این مسجد اواخر سده ۱۸ و اوایل سده ۱۹ میلادی کشیده شده‌اند

چمدان

2121

کد خبر 1223801

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر