گردشگری کوهستان


انواع گردشگری متکی بر طبیعت در برگیرنده طیف وسیعی از فعالیت های گردشگری است که متکی به منابع تفرجگاهی و جاذبه های طبیعی است . بدیهی است جلوه های گردشگری انسانی نیز ارزشهای بالقوه این منابع را افزایش می دهد و تحقق گردشگری پایدار در طبیعت یا اکو توریسم را منوط به حفظ پایداری شرایط […] نوشته گردشگری کوهستان اولین بار در جاهای دیدنی ایران. پدیدار شد.

انواع گردشگری متکی بر طبیعت در برگیرنده طیف وسیعی از فعالیت های گردشگری است که متکی به منابع تفرجگاهی و جاذبه های طبیعی است . بدیهی است جلوه های گردشگری انسانی نیز ارزشهای بالقوه این منابع را افزایش می دهد و تحقق گردشگری پایدار در طبیعت یا اکو توریسم را منوط به حفظ پایداری شرایط یوم شناختی و فرهنگی در هر ایک از فعالیت های گردشگری می نماید . در این بخش انواع فعالیت گردشگری متکی بر طبیعت که در ایران به طور بالقوه و بالفعل وجود دارد , با اشاره به منابع تفرجی طبیعی , انسانی و فعالیت های تفرجی مورد انتظار بیان می شود . در هر یک از انواع گردشگری تلاش شده است با توجه به حساسیت های زیست محیطی ذاتی , مراقبت های مربوطه یادآوری و نمونه هایی از گردشگری مذکور در کشور معرفی شود .

گردشگری کوهستان

گردشگران و بازدید کنندگان سالیان سال است که جذب کوه ها شده اند . امروزه کوه ها یکی از پر تقاضا ترین کانون های گذران اوقات فراغت محسوب می شوند . هنگامی که منابع تفرجی طبیعی و جلوه های سازش زندگی انسانی در کوهستان بازدید کنندگان , مسافران و طبیعت گردان را به خود جلب می کند , گردشگری متکی بر کوهستان شکل می گیرد . جذابیت و شگفتی طبیعی کوه ها عامل اصلی کشیده شدن مردم به سوی آنها است .
کوهستان ها اکو سیستم های مرکب با سیما و منظره های متفاوتی هستند . اکو سیستم های کوهستانی به هیچ وجه چهره یکنواختی ندارند و به دلیل برخورداری از چشم اندازهای متنوع و زیبایی پیکره یگانه آنها که همچون جزایری محصور در دشت ها هستند , مهم ترین منابع تفرجگاهی مردم جهان را تشکیل می دهند . تنوع چشم گیر مناظر و پدیده های طبیعی نظیر غارها , چشمه ها , دریاچه های کوهستانی , پهنه های آبی دایمی و فصلی , آبشارها و تنگه ها از عمده ترین عوامل روی آوردن مردم به کوهستانها محسوب می شود .
کوهها ممکن است مجموعه ای از تخته سنگ هایی عظیم و غیر قابل نفوذ به نظر برسند اما در حقیقت بزرگترین منابع تنوع زیستی و پناهگاه تعداد بیشماری از گونه های گیاهی و جانوری هستند . بسیاری از این گونه ها در اثر افزایش فعالیت های انسان در سرزمین های پایین دست محو شده اند و بسیاری دیگر در هیچ محیط دیگری به جز کوهستان وجود ندارند . گردشگری کوهستانی در کشورهای در حال توسعه و صنعتی به یک فعالیت عمده گردشگری تبدیل شده است , این رشته از گردشگری طبیعی همچنین یک منبع بالقوه اشتغال برای ساکنان کوهستان به شمار می آید و می تواند به عنوان عامل تثبیت جمعیت ساکن در کوهستان تبدیل شود .
گردشگری کوهستان به ساختار زمین شناسی و توپو گرافی یک سرزمین وابسته است و خود زمینه ساز شاخه ای از گردشگری به نام ژئو توریسم است . ژئو توریسم یکی از جدیدترین انواع گردشگری متکی به طبیعت است که بعد از مطرح شدن ژئو پارکها مورد توجه یونسکو قرار گرفت . کشورهایی که قابلیت زمین شناسی ویژه ای دارند اکنون برای توسعه صنعت گردشگری و تبدیل این قابلیت ها به جاذبه های گردشگری تلاش می کنند .

برگرفته از کتاب گردشگری طبیعت :معیارهای توسعه و طراحی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نتایج آزمون استخدامی معلمان چه زمانی اعلام می‌شود؟