یارانه انرژی ایران، بیشتر از چین


یارانه انرژی ایران، بیشتر از چین

مدیرعامل بهینه سازی مصرف سوخت: یارانه انرژی در ایران از چین با جمعیت یک و نیم میلیارد نفر بیشتر است

یارانه انرژی ایران، بیشتر از چینبه گزارش خبرگزاری صداو سیما، محسن دلاویز در نشست خبری افزود: هم اکنون ۴۵ میلیارد دلار یارانه انرژی در کشور بین ۸۰ میلیون ایرانی توزیع می‌شود این در حالیست که چین با یک و نیم میلیارد نفر جمعیت ۳۸ میلیارد دلار یارانه به بخش انرژی می‌دهد که این نشان دهنده مصرف انرژی بد انرژی در کشورمان است.
وی با بیان اینکه ۱۵ درصد یارانه حوزه انرژی جهان در ایران پرداخت می‌شود گفت: ۵۰ درصد یارانه انرژی کشور به ۳ دهک ثروتمند جامعه می‌رسد که تنها سه درصد هزینه این دهک مربوط به سوخت است.
دلاویز با بیان اینکه ۱۰ درصد تولید ناخالص کشور صرف یارانه انرژی می‌شود گفت: هم اکنون معادل ۳۹۶ میلیون بشکه نفت خام در حوزه خانگی، ۳۳۱ میلیون بشکه نفت خام در حوزه صنعت و ۳۱۹ میلیون بشکه نفت خام در حوزه حمل و نقل مصرف می‌شود که این میزان مصرف سوخت نسبت به سرانه خودرو در کشور نگران کننده است.
دلاویز افزود: مصرف بنزین در خودرو‌های کشور به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۷/۸ لیتر است، این درحالیست که در اروپا این رقم ۵/۵ لیتر است که این نشان می‌دهد باوجود حمایت‌های خوبی که از خودروسازان صورت گرفته همچنان از استاندارد‌های روز عقب هستیم.
وی با اشاره به ارزان بودن سوخت در ایران و سودان و گران بودن آن در نروژ گفت: این موضوع نشان می‌دهد که توزیع انرژی ارزان عدالت اجتماعی را بهمراه نخواهد داشت و در زمینه عدالت اجتماعی توفیق چندانی نداشتیم.
وی افزود: متاسفانه ۴۰ درصد انرژی در حوزه توزیع از بین می‌رود و ما سالانه معادل ۴۴۵ میلیون بشکه نفت خام در حوزه توزیع انرژی هدر می‌دهیم.
دلاویز افزود: سالانه معادل ۳ فاز پارس جنوبی از طریق بخاری‌های سنتی در کشور مصرف داریم که در صورت استفاده از بخاری‌های هوشمند می‌توانیم صرفه جویی خوبی در بحث انرژی داشته باشیم.

برگزاری جشنواره دانش آموزی با هدف بهینه سازی مصرف سوخت
مدیرعامل ­شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از برگزاری جشنواره دانش آموزی با موضوع فرهنگ سازی در مصرف بهینه سوخت خبر داد.
محسن دلاویز با اشاره به راه‌اندازی جشنواره دانش‌آموزی با موضوع مصرف سوخت با عنوان "به سو" گفت: این جشنواره در مدارس مقطع متوسطه ۳۱ استان برگزار می‌شود که پیش بینی می‌شود ۶ میلیون دانش آموز را در بر گیرد.
وی هدف از برگزاری این جشنواره را افزایش آگاهی و توجه کودکان و نوجوانان در زمینه اصلاح الگوی مصرف، حفاظت از منابع سوخت، ترویج فعالیت‌ها، اقدامات بهره‌ورانه در جامعه، فرهنگ‌سازی مصرف بهینه انرژی از سنین نوجوانی، آشنایی دانش آموزان با بحث صرفه‌جویی انرژی و همراهی خانواده‌ها جهت اجرای برنامه مشترک در زمینه کاهش مصرف انرژی عنوان کرد وافزود: این جشنواره از یکم بهمن آغاز می‌شود و دانش آموزان می‌توانند با مراجعه به سایت www.ifco.ir آثار خود را که شامل کاریکاتور، نقاشی، داستان‌نویسی، عکس و شعر با موضوع مصرف صحیح انرژی است ارسال کنند.
مهلت ارسال آثار نیز تا ۲۲ بهمن خواهد بود و داوران در اوایل اسفند پنج نفر را به عنوان برگزیده انتخاب خواهند کرد.

کنترل مصرف بیش از پیش نیاز است

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در ادامه به تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به تحریم‌ها کنترل مصرف بیش از پیش نیاز است.
وی با بیان اینکه یکی از مباحث پرمصرف در کشور ما استفاده از بخاری‌های سنتی است افزود: این بخاری‌ها ۱۱.۵ میلیون متر مکعب در روز سوخت مصرف می‌کند که در ۱۱۰ روز فصل سرما معادل سه فاز پارس جنوبی خواهد بود اگر بتوانیم بخاری‌های هوشمند را جایگزین بخاری‌های سنتی کنیم و ۱۴ میلیون بخاری نوسازی شود با صرف هزینه‌ای برابر سه میلیارد دلار به اندازه شش میلیارد دلار هر فاز پارس جنوبی ذخیره انرژی خواهیم داشت.
دلاویز تاکید کرد: حال که توسعه کشور با چالش مواجه شده می‌توانیم با همگرایی ملی و آموزش جلوی مصرف انرژی کشور را گرفته و در مسیر توسعه قرار گیریم.
وی با بیان اینکه توزیع پول و یارانه راهکار موفقی نیست و همیشه ما را با چالش مواجه کرده است اظهار داشت: آنچه در دنیا مرسوم است مالیات بر مصرف سوخت است، ممکن است نگرانی به وجود آید که افزایش قیمت سوخت نتواند ما را در اجرای عدالت اجتماعی یاری برساند، اما سوال این است که آیا کشور‌هایی مثل نروژ به عدالت اجتماعی نزدیک‌تر بودند یا ایران، سودان و ونزوئلا که یارانه پرداخت می‌کنند.
دلاویز با بیان اینکه چالش صد سال اخیر کشور ما توسعه است خاطرنشان کرد: باید روی این مفاهیم به اجماع رسیده و همگرایی داشته باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش