21 کانون تب برفکی در خراسان رضوی شناسایی شد


21 کانون تب برفکی در خراسان رضوی شناسایی شد

از ابتدای دی امسال تاکنون 21 کانون بیماری تب برفکی در شهرستان های مختلف استان شناسایی شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی خراسان رضوی امروز با بیان این مطلب گفت: 19 کانون از این تعداد در گاوداری ها و 2 کانون بین گوسفندان مشاهده شده است.21 کانون تب برفکی در خراسان رضوی شناسایی شد

دکتر محسن عابدزاده افزود: کانون های تب برفکی در خراسان رضوی طی ماه جاری افزایش یافته است.

وی گفت: این بیماری در شهرستان هایی مانند: تربت حیدریه، چناران، رشتخوار، مشهد، کاشمر، نیشابور، سبزوار و گناباد گزارش شده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی خراسان رضوی افزود: علائم تب برفکی لنگش و سقط جنین گوسفندان، خراش های دهانی، تاول های روی زبان، لب و پستان گاوها، کاهش شیردهی، لاغری و مرگ و میر دام است.

عابدزاده یکی از علل افزایش کانون های تب برفکی در گاوداری ها را مشکلات مربوط به تهیه واکسن این بیماری دانست و گفت: دامداران باید واکسن بیماری تب برفکی در نوع گاوی را تهیه کنند که تزریق آن به صورت رایگان انجام می شود.

او افزود: هزینه واکسن بیماری تب برفکی در نوع گاوی زیاد نیست اما فرهنگ سازی این اقدام نیازمند اطلاع رسانی و آگاهی به دامداران است.

عابد زاده گفت: تب برفکی بیماری واگیردار دام های زوج سم است که قابل انتقال به انسان نیست و مهم ترین تهدید آن خسارت اقتصادی است

خراسان رضوی با 7 میلیون راس دام سبک و 330 هزار راس دام سنگین 8 درصد جمعیت دام کشور را در اختیار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!