چرا با کاهش نرخ دلار، قیمت کاغذ ارزان نشد؟


چرا با کاهش نرخ دلار، قیمت کاغذ ارزان نشد؟

مردم انتظار داشتند با کاهش نرخ دلار، قیمت کالاها هم ارزان شود اما کاهش قیمت اتفاق نیفتاد و همچنان ناشران با گرانی کاغذ دست و پنجه نرم می کنند.

چرا با کاهش نرخ دلار، قیمت کاغذ ارزان نشد؟

به گزارش ایران اکونومیست، در گذشته مردم به کتاب علاقه مند بوتدند و زمان زیادی را به خواندن کتاب اختصاص می دادند. حتی کودکان آن زمان هم برخلاف کودکان امروزی کتاب را یکی از بهترین دوستان خود می دانستند.

با گذشت زمان، وسایل ارتباطی میان مردم رواج پیدا کرد و این آغازی برای خاک خوردن کتاب ها در قفسه ها شد اما برخی افراد علاقه مند به کتاب در زمینه ترویج کتاب و کتاب خوانی تلاش کردند.

تلاش رسانه ها و افراد علاقه مند به کتاب برای بالا بردن سرانه مطالعه به خوبی پیش می رفت تا این که گرانی کاغذ بلای جان بازار نشر و کتاب شد.

گرانی کاغذ سبب شد تا روزانه خبر تعطیلی انتشارات و نارضایتی ناشران از اوضاع نشر به گوش برسد و افزایش قیمت کتاب خیلی از مردم را از خرید کتاب و هدیه دادن آن منصرف کرد.

امیر علی بیگ مدیر انتشارات فیروزه و دبیر کمیسیون آموزش و عضو کارگروه اتحادیه کتابفروشان و ناشران درخصوص افزایش قیمت کاغذ در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: متاسفانه با کاهش قیمت دلار، قیمت کاغذ کاهش پیدا نکرده است و روز به روز در حال افزایش است. حتی نسبت به هفته گذشته حدود ۱۵ درصد افزایش قیمت داشتیم و نسبت به دی ماه سال گذشته این قیمت حدود ۳ برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه رگ حیاتی یک ناشر، داشتن کاغذ است، ادامه داد: یکی از علت‌های افزایش قیمت کاغذ را می‌توان توزیع نکردن آن در بازار دانست. چاپ بسیاری از کتاب‌ها به دلیل نبود کاغذ متوقف شده است در حالیکه حیات ناشران وابسته به چاپ کتاب است، ولی روز به روز انبار‌های کتاب لاغرتر و نحیف‌تر می‌شود.

علی بیگ گفت:کمبود کاغذ از یک سو و افزایش تقاضا برای گرفتن کاغذ سبب افزایش قیمت می‌شود.

وی در خصوص افزایش قیمت کتاب و حذف آن از سبد خانواده‌ها بیان کرد: افزایش قیمت کاغذ سبب شده تا ناشران کتاب‌های تجدید چاپ را صفحه‌ای ۱۲۰ تومان و کتاب‌های چاپ اول را صفحه ای ۱۷۰ تومان قیمت گذاری کنند که این سبب افزایش قیمت کتاب می‌شود. از طرفی خواننده کتاب، یک درآمد مشخصی دارد و این افزایش قیمت‌ها سبب می‌شود تا کتاب، اولین کالایی باشد که از سبد خانوار حذف می‌شود.

علی بیگ با اشاره به اینکه افزایش قیمت کاغذ دغدغه اصلی دولت نیست، بیان کرد: ممکن است مسئولان فکر کنند که اگر کاغذ نباشد امورات مردم می‌گذرد و مشکلی به وجود نمی‌آید از این رو دغدغه اصلی آن‌ها مسائل مربوط به مسکن و خوراک و... است و کاغذ در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این مسئله سبب شده تا بازار و وضعیت فرهنگی به وضعیتی تاسف بار دچار شود.اقداماتی مانند سامانه ثبت کاغذ برای ناشرانی همانند من که در یک فصل، ۱۱۰ عنوان کتاب تولید می‌کنند، به اندازه یک سوم مقدار کاغذی که باید تخصیص داده شود، نیست. این قبیل اقدامات برای ما مانند مسکن عمل می‌کند. از نظر من دغدغه‌ای پشت این جریان نیست که مسئله گرانی کاغذ را اولویت اول بدانند و در رفع آن کوشا باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو