ریشه‌کنی افراط‌گرایی اولویت دولت پاکستان/ تحلیل


ریشه‌کنی افراط‌گرایی اولویت دولت پاکستان/ تحلیل

خبرگزاری آریا - پارس‌تودی- وزیر امور مذهبی پاکستان اعلام کرد، ریشه‌کن کردن افراط‌‌گرایی در مدارس دینی و برقراری نظام آموزشی یکسان در این مدارس از اولویت‌های دولت است.

ریشه‌کنی افراط‌گرایی اولویت دولت پاکستان/ تحلیل
خبرگزاری آریا - پارس‌تودی- وزیر امور مذهبی پاکستان اعلام کرد، ریشه‌کن کردن افراط‌‌گرایی در مدارس دینی و برقراری نظام آموزشی یکسان در این مدارس از اولویت‌های دولت است.
«نورالحق‌ قادری» با اشاره به اینکه دولت با مدارس دینی در ارتباط است تا به افراط گرایی پایان دهد گفت: اسلام‌آباد خواستار آن است که آموزه‌های مذهبی سبب اتحاد و برادری بین مسلمانان شود.
وزیرامورمذهبی پاکستان تاکید کرد، آموزه‌های مذهبی که بر گرفته از قرآن و حدیث است به هیچ وجه افراط‌‌گرایی را نمی‌پذیرد.
«نورالحق قادری» اظهارامیدواری کرد، مدارس دینی پاکستان بتوانند با تمرکز بر روی اشتراکات دینی، وحدت و یکپارچگی را که موجب امنیت پایدار در کشور می‌شود، تبلیغ کنند.
سخنان وزیرامورمذهبی پاکستان درباره اولویت دولت این کشور برای مقابله با افراط گرایی به خصوص ترویج آن درکتب درسی مدارس و سرفصل های آموزشی مسئله ای است که از ابتدای استقرار دولت جدید در این کشور به رهبری تحریک انصاف در دستور کار قرار گرفته است.
از نظر دولت پاکستان عامل اصلی ترویج تفکر افراط گرایی نظام آموزشی حاکم بر مدارس دینی این کشور است، موجب شده تا اندیشه های خشونت طلبانه به مهمترین محور آموزشی این مدارس تبدیل شود.
درچنین چارچوبی این دیدگاه مطرح است، تا زمانی که نظام آموزشی در مدارس دینی پاکستان اصلاح نشود و ترویج و آموزش اندیشه های افراط گرایانه در این مراکز متوقف نشود، مبارزه با تروریسم به دلیل خشکانده نشدن ریشه های آن در این کشور بی نتیجه خواهد بود.
برهمین اساس موضوع یکپارچه سازی نظام آموزشی در مدارس دینی به خصوص حذف متونی که موجب ترویج خشونت و درگیری می شود در دستور کار دولت پاکستان قرار گرفته است.
در حالی مدارس دینی در پاکستان مدعی آموزش و ارائه آموزه های اسلامی به دانش آموزان در این مدارس هستند که دین اسلام هیچگونه ارتباطی با خشونت ندارد و با هرگونه افراط گرایی بشدت مخالف است.
نسبت دادن دین اسلام به خشونت از جمله دسیسه های اصلی دشمنان اسلام است که تلاش دارند از طریق بدنام کردن دین اسلام سیاست اسلام هراسی خود را به پیش ببرند.
ضمن آنکه ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی و کشاندن آنان به درگیری و جنگ داخلی از جمله راهبردهای نظام سلطه است، بخشی از آن توسط برخی کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان از طریق ترویج تفکرات افراطی در پوشش آموزش های دینی در مدارس به خصوص در پاکستان در حال پیگیری است.
در چنین شرایطی بخشی از سیاست مقابله با مدارس دینی مروج خشونت و افراطی گری در پاکستان باید از طریق مسدود کردن راههای حمایت مالی عربستان از این مدارس باشد.
با توجه به کمک مالی 12 میلیارددلاری عربستان به پاکستان این نگرانی به طور جدی وجود دارد که دولت اسلام آباد بنا به این شرایط نتواند سیاست قاطعی برای مقابله با حمایت های ریاض از مدارس دینی ترویج کننده خشونت در پاکستان اتخاذ کند.
به همین دلیل است، احزاب مخالف دولت پاکستان ضمن مخالفت با دریافت کمک مالی این کشور از عربستان خواستار توضیح شفاف «عمران خان» نخست وزیر پاکستان در خصوص انتظارات ریاض از اسلام آباد در ازای این کمک مالی شده اند که سکوت «عمران خان» بیش از پیش بر ابهام ها در این زمینه افزوده است. 139/120
نویسنده: محمدرضا عسگری
کلیدواژه عربستان پایتخت پاکستان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !