وزیر ارشاد:باز مطالعه ادبیات کلاسیک توسط استاد ندوشن انجام شد


وزیر ارشاد:باز مطالعه ادبیات کلاسیک توسط استاد ندوشن انجام شد

تهران- ایرنا- وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بخش قابل توجهی از بازمطالعه ادبیات کلاسیک کشورمان توسط استاد «محمدعلی ندوشن» در 50 سال گذشته انجام شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدعباس صالحی این مطلب را عصر امروز(جمعه) در آیین رونمایی از آخرین و فاخرترین اثر مکتوب دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن در مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران بیان کرد.
این اثر فاخر با عنوان «نامه به فرزند» به خط نستعلیق استادان برجسته خوشنویسی کشورمان نگاشته شده است.
وی افزود: استاد ندوشن، ادب شناس و نقاد ادبی برزگ معاصر ایران است که ریشه در ادب کهن ایران دارد و خط این ریشه کهن تا دوره معاصر گام به گام به پیش آورده است.
وزیر ارشاد اظهار داشت: آنچه استاد ندوشن در باب فردوسی، سعدی، حافظ و مولانا نوشت که «به تدبیر خویش، چهار بزرگ مرد وجدان ایرانی به شمار می آیند»، توشه بزرگی از باز داشته های ایران را به ما نشان داد.
وی اضافه کرد: استاد ندوشن در این خط طولانی ادبیات کهن ایران که حامل فرهنگ بزرگ کشورمان است، به ما درس های فراوان داد که چگونه می توان از زمان معاصر به دوره کهن رفت و از آن دوره بارها و توشه های فراوان برای انسان معاصر گرفت.
صالحی با بیان اینکه بخش زیادی از ادبیات استاد ندوشن شیرینی زبان سعدی، فردوسی، حافظ و مولانا را برای نسل ما بازنمایی کرد، تاکید کرد اگر او و امثال آنها نبودند فردوسی ها، حافظ ها وغیره این گونه شناخنه نمی شدند.
وی گفت: برای ما که متولدین آغاز دهه 40 بودیم و دهه 50 کتاب خوان شدیم، ندوشن یک خط سیره هویت ما بوده و هست.
وزیرارشاد وجه دیگر استاد ندوشن را «حکیم و طیب ایران» توصیف کرد و گفت: او دردهای ایران معاصر را پی می گرفت و مرهم های متناسب این دردها را جست وجو می کرد.
وی ادامه داد: «بخش زیادی از دغدغه های استاد با همین نگاه حکمت گونه او بود؛ آنچه از ایران می شناخت به آن عشق می ورزید و آن را پهلوان استادی می دید که امروز گرفتار مریض ها و بیماری هایی است که مبادا به آن بماند.»
صالحی اضافه کرد: نوشته های او در آثارش از جمله «ایران را از یاد نبریم»، «ایران و تنهایشی» و «ایران چه حرفی برای گفتن دارد» با همین زاویه شخصیت بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: او یک حکیم و طبیب ایرانی بود که می کوشید درد ایران معاصر را بیابد و با حکمت خود، مداوای آن را راهنمایی کند.
صالحی ادامه داد: استاد ندوشن، معلم و استاد زندگی بود و به عنوان یک پیر و شخصیت تجربه یافته که به تعبیر خویش، کهن بوم از دوره سنت را درک کرده و به دوره معاصر رسیده بود، برای فرزندان
و هم نسلانش، تجربه های بسیار داشت و آنها را بازگو کرد.
وی اظهار داشت: استاد ندوشن در سفرنامه ها و در زندگی نامه خود که با عنوان «روزها» منتشر شد، آثار و نمادهای این تجربه متراکم را به هم نسلان و فرزندان خود منتقل می کند؛ انبوه این آموزه ها همچنان درس آموزند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اثر «نامه به فرزند» از این نمونه هاست، گفت: این اثر با همین نگاه تدوین شد؛ همانطور که خود در مقدمه آن به فرزندانش می گوید «اگر خود بخواهید به این تجربه ها برسید، ده ها سال به طول می انجامد که من تجربه های متراکم را در این اوراق کوتاه به شما منتقل می کنم.»
«استاد در این آثار از یکسو با نگاه بلند و وسعت نظری که در افق اندیشه دارد مانند کسی که در قله ایستاده و دشت را می نگرد نکته های نقضی دارد، با نگاه تطبیقی از گذشته تا به امروز تاریخ یک اندیشه و تفکر را بیان می کند؛ شیوایی واژگان و قدرت زبانی که زیبایی نسل سعدی را بخاطر می آورد.»
صالحی گفت: امیدوارم جریان فرهنگ، هنر و ادب ایران همانگونه که استاد ندوشن بارها در آثار خود گفت «همچون رود جاری است که چشمه اش در عمق این خاک است و هرگز نخواهد خشکید» بر این سرزمین تاثیرگذار بماند.
به گزارش ایرنا، رونمایی از اثر فاخر «نامه به فرزند» آخرین اثر مکتبوب دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن عصر جمعه در مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اساتید برجسته خوشنویسی، سیدمجتبی حسینی معاون امورهنری و علی غیاثی معاون امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدحسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

**افسوس می خورم
غلامحسین امیرخانی استاد نامدار خوشنویس ایرانی نیز در این آیین گفت: افسوس می خورم که یکی از بزرگترین فرهنگ های جهان را به میراث داریم ، اما در عمل که باید آن فرهنگ و اخلاق را به دنیا صادر کنیم که ارزش نفت و گازمان در کنار آن بسیار ناچیز است، اما قادر به انجام آن نیستیم.
وی افزود: کافی است کتاب های بزرگان ایرانی را با ترجمه دقیق همچون مثنوی و ... به دنیا صادر کنیم چراکه این آثار معرفی کننده جایگاه انسان روی زمین است.
وی درباره استاد ندوشن اظهار داشت: نمی دانم چگونه توضیح دهم از 50 سال خاطره شاگری استاد ندوشن که هر کلام و جلسه ای که در خدمت او بودم موهبتی بود که کمتر می تواند نصیب کسی شود.
امیرخانی با بیان اینکه استاد ندوشن نمونه ای از بزرگان ایران در قله های بلند است، بر اهمیت فرهنگ و توجه به هنرمندان تاکید کرد و اینگونه توضیح داد: اگر بودجه همه وزارتخانه ها را به معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اختصاص دهند کار بیراهه ای انجام نشده؛ زیرا جایی که فرهنگ هست اخلاق هست و جایی که اخلاق وجود دارد، جوانمردی است و جایی که جوانمردی باشد انسانیت خواهد بود.

** سپاسگذاری از خلق یک اثر بزرگ هنری
فریدون مجلسی نویسنده و مترجم نیز در این مراسم گفت: در تمام کتابهایی که استاد ندوشن نوشته است عشق به ایران موج می زند و در این عشق اعتدال نهفته است و تعصبی وجود ندارد.
وی اظهار داشت: نصایح و اندرزهایی استاد ندوشن در کتاب «نامه به فرزند» سخنان عجیبی نیست، هرکسی می تواند این اندرزها را بگوید، اما سخن هر کسی این تاثیر را ندارد، کسی که حسن نیت و عشق و علاقه اش به مردم ثابت شده بسیار تاثیر گذار است.
مجلسی با بیان اینکه ندوشن خود را دهقان و دهقان زاده می داند اضافه کرد: دهقان نه به معنی برزگر بلکه به معنی فرهنگی است که فردوسی از آن سخن گفته و خود استاد هم نمونه دیگری از این دهقان آزادوار ایرانی است.
این نویسنده اظهار داشت: این مراسم فقط بزرگداشت استاد ندوشن نیست بلکه سپاسگذاری از خلق یک اثر بزرگ هنری است همچون خطاطی هایی که به حرمت یک مسجد در اطراف نقش جهان اصفهان می بینیم و کسانی که عشق و علاقه داشتند آن خطوط را به نگارش درآوردند.
وی با بیان اینکه این اثر بزرگ هنری، سپاسی در شان دکتر ندوشن است، گفت: او بیمار است و توانایی بازگشت به ایران را ندارد که امیدواریم هرچه زودتر بهبودی حاصل شود.
وی تاکید کرد که این اثر باقی؛ و ماندگاری در فرهنگ ایران خواهد بود.

**استاد امیرخانی لگو سازمان میراث را می نویسد
در ادامه مراسم طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز گفت: خوشحالم نیاوران
مکانی برای رویدادهای مختلف فرهنگی شده است.
وی اظهار داشت: استاد امیرخانی پذیرفته اند که خوشنویسی لگو سازمان میراث فرهنگی را انجام دهد که اصل آن را در موزه قرار خواهیم داد. از وی بابت این زحمت تشکر ویژه داریم.
در این آیین کیوان ساکت برای حاضران قطعه ای موسیقی نواخت.
فراهنگ **1085** 9012 **1540** 2023

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات