نسل جدید چسب‌های مقاوم دو طرفه با الهام از پر پرندگان (+عکس)


موبنا – برای ده‌های طولانی زمانی که مردم می‌خواستند دو شیئ را به یکدیگر بچسبانند و سپس آنها را از هم جدا کنند، چسب‌های دو طرفه بهترین گزینه محسوب می‌شدند که یک طرف این چسب‌ها زبر و طرف دیگر آنها پشمی بود تا وقتی که روی هم قرار می‌گیرند به صورت کاملا مقاوم دو لایه را روی یکدیگر نگه دارند. ولی در آینده نه چندان دور فناوری جدیدی که از پر پرندگان...

موبنا – برای ده‌های طولانی زمانی که مردم می‌خواستند دو شیئ را به یکدیگر بچسبانند و سپس آنها را از هم جدا کنند، چسب‌های دو طرفه بهترین گزینه محسوب می‌شدند که یک طرف این چسب‌ها زبر و طرف دیگر آنها پشمی بود تا وقتی که روی هم قرار می‌گیرند به صورت کاملا مقاوم دو لایه را روی یکدیگر نگه دارند. ولی در آینده نه چندان دور فناوری جدیدی که از پر پرندگان الهام گرفته شده است می‌تواند جایگزین چسب‌های دو طرفه شود.

پرها از کراتین ساخته شده‌اند که این ماده در ناخن انسان هم یافت می‌شود. پر پرندگان یک محور یا میله مرکزی را شامل می‌شود که تا اواسط آن ادامه دارد و هر دو طرف آن را پرهای نرم‌تر و ظریف‌تر پوشانده‌اند. همچنین در امتداد لبه‌های آن ساختارهای کوچکی به کار گرفته شده است که پر کوچک و ظریف نامیده می‌شود.

نسل جدید چسب‌های مقاوم دو طرفه با الهام از پر پرندگان (+عکس)

این پرهای ظریف به سادگی به یکدیگر متصل می‌شوند و در نهایت باعث می‌شوند محور اصلی وسط پرها در کنار یکدیگر باقی بمانند که این اتفاق در تصاویر میکروسکوپی که به تازگی به دست آمده، کاملا مشخص است. برای تمام کسانی که تاکنون با پرها بازی کرده‌اند به خوبی روشن است که پرهای ظریف‌تر اطراف به راحتی می‌توانند جدا شوند و سپس با یک حرکت ساده می‌توان دوباره آنها را به یکدیگر متصل کرد.

«تارا سولیوان» یکی از محققان دانشگاه کالیفرنیا در جریان بررسی‌های جدید خود به این نتیجه رسید که فارغ از جثه و اندازه پرندگان مختلف‌، پرهای ظریف همواره با فاصله بین 8 تا 16 میکرومتر از یکدیگر قرار دارند. توجه داشته باشید هر میکرومتر معادل یک هزارم میلیمتر محاسبه می‌شود.

نسل جدید چسب‌های مقاوم دو طرفه با الهام از پر پرندگان (+عکس)

با در نظر داشتن این نسبت، این محقق آمریکایی تلاش‌های فراوان انجام داد تا مدل‌های بزرگتر پرها را به کمک چاپگر سه‌بعدی تولید کند و از این طریق بتواند شاخه‌های نازک پر و پرهای اصلی را به صورت بزرگتر مورد تحلیل قرار دهد. او با این اقدام نشان داد اشیائی که چنین ساختاری داشته باشند می‌توانند به صورت تکرار شونده از یکدیگر جدا شوند و دوباره به راحتی به هم متصل شوند. این همان اتفاقی است که ما امروز در چسب‌های دو طرفه دنبال می‌کنیم.

علاوه بر این، پرهای طبیعی و شاخه‌های ظریف پرها در پرندگان می‌توانند هوا را در قسمت پایین خود جریان دهند. دکتر سولیوان بر این باور است که کیفیت پرها می‌تواند برای ساخت مواد جدید بیولوژیکی مورد نیاز بشر مورد استفاده قرار گیرد و در زمینه‌های نظیر هوا-فضا از آن استفاده شود.

او گفت: «ما بر این باوریم که این ساختار منحصر به فرد در پر پرندگان می‌تواند یک الگوی الهام بخش برای ساخت چسب‌های دو طرفه باشد تا امکان نفوذ هر ماده دیگر بین آن از بین برود و در آینده چسب‌هایی با این خاصیت ساخته شوند».

نتیجه حاصل از این بررسی علمی هم اکنون در آخرین نسخه از نشریه بین‌المللی «علوم پیشرفته» به چاپ رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گجت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه یکشنبه 2 اردیبهشت 1403