توسعه گردشگری در مشهد باید مبتنی بر فرهنگ رضوی باشد


توسعه گردشگری در مشهد باید مبتنی بر فرهنگ رضوی باشد

مشهد - ایرنا - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مشهد، شهر مذهبی است و در توسعه گردشگری و میزبانی از زائران باید اصول فرهنگی مبتنی بر سیره حضرت امام رضا (ع) در آن رعایت شود.

علی آقامحمدی پنجشنبه شب در نشست هم اندیشی فعالان و اثرگذاران اقتصاد در صنعت و گردشگری در مشهد افزود: سفر به مشهد نباید فقط معطوف به زیارت باشد بلکه برای افزایش ماندگاری زائر در این شهر باید دیگر ظرفیت های گردشگری آن نیز تقویت شود.
وی اظهار داشت: مشهد در عرصه فرهنگی شخصیت های نامدار و بزرگ تاریخی با سلایق مختلف دارد که می توان از آنها برای توسعه گردشگری و جذب گردشگر بهره گرفت.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هر شهری باید دارای هویت مشخص باشد بویژه هویت فرهنگی یک شهر بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: هدف اصلی سفر افراد به مشهد، زیارت حرم مطهر رضوی است و باید همه شهر رنگ و بوی حضرت امام رضا (ع) را داشته باشد، اگر گردشگری حلال را مدنظر داشته باشیم مشهد می تواند مرکز گردشگری حلال باشد و باید بر همین اساس شکل گیرد.
وی با بیان اینکه التقاط ها در مشهد فراوان است اظهار داشت: بافت مذهبی و دینی مشهد با موارد غیرمرتبط التقاط یافته و این تضادها در شهر دیده می شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تنها شهری در ایران که قابلیت تبدیل به مرکز جهان اسلام را دارد، مشهد است لذا باید این قابلیت در همه طرحها و برنامه های توسعه شهر مدنظر قرار گیرد و توسعه این شهر در گستره جهانی نگریسته شود.
آقامحمدی افزود: رهبر معظم انقلاب بر هویت سه شهر شیراز، مشهد و قم تاکید دارند لذا باید زیارت یا گردشگری مذهبی را به گونه ای تعریف کرد که این سه شهر به هم مرتبط شوند و زیارت از دیدگاه زائر رفتن به هر سه شهر تلقی گردد و این مهم باید در برنامه های توسعه مدنظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: صنعت حمل و نقل در مشهد وجه مهم بخش گردشگری است، به نحوی که باید خطوط مستقیم هوایی بین مشهد و همه شهرهای کشورهایی که مردم آنها دلبستگی به حضرت امام رضا (ع) دارند، برقرار شود و در کنار آن راه آهن نیز توسعه یابد.
وی بیان کرد: باید چشم انداز توسعه مشهد را متفاوت از سایر شهرهای کشور تعریف کنیم، در این راستا دولت نمی تواند به تنهایی توسعه مشهد را انجام دهد و حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در این بخش ضروری است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مشهد دچار خود کم بینی است افزود: این شهر طی 40 سال گذشته به شدت تغییر و توسعه یافته است اما تبلیغاتی که در مکان ورودی گردشگر اعم از راه آهن، فرودگاه و پایانه می شود مربوط به ظرفیت های تهران است و کمتر تبلیغات برای توانمندی ها، ظرفیت ها و دستاوردهای این شهر در حوزه های مختلف انجام می شود.
آقامحمدی اظهار داشت: مشهدی ها به توانمندی ها و ظرفیت های خود باور ندارند و اگر برخی موسسات از دارایی های مردم این شهر سوء استفاده کردند به دلیل عدم باور مشهدی ها به دارایی ها و ظرفیت های خود برای هدایت به سوی توسعه شهر بوده است.
وی گفت: براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی ایران باید کل منطقه خاورمیانه را در چشم انداز توسعه کشور زیر پوشش خود قرار دهد، تاکنون ایران موفق شده که در حوزه نظامی و امنیتی منطقه را پوشش دهد به این معنا که اکنون هیچ تغییر ساختار نظامی و سیاسی در منطقه بدون در نظر گرفتن ایران، امکان پذیر نیست.
وی با بیان اینکه تاکنون ایران براساس سند چشم انداز توفیقی در حوزه اقتصادی منطقه خاورمیانه نداشته است افزود: در این راستا رهبر معظم انقلاب کشور را به چند منطقه اقتصادی تقسیم کردند که براین اساس در طرح آمایش سرزمینی سال 96، 9 منطقه اقتصادی برای کشور تعریف شد که یک منطقه آن شامل سه استان خراسان بود.
آقامحمدی اظهار داشت: بر این اساس همکاری سه استان خراسان برای توسعه اقتصادی ضروری است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، آموزش به مردم و فرهنگ سازی برای میزبانی شایسته و در خور حضرت امام رضا (ع) از زائران در مشهد را ضروری دانست و گفت: آموزش شهروندی را می توان با ترویج اخلاقیات آغاز کرد.
آقامحمدی همکاری کشورهای همسایه برای توسعه گردشگری حلال، زنجیره ای کردن کارهای مربوط به توسعه گردشگری مذهبی و دخیل کردن مردم در این امور، شبکه سازی برای ترویج اخلاق و رفتار رضوی و مجازی کردن خدمات گردشگری با جذب استارت آپ ها را در توسعه گردشگری مذهبی در مشهد مورد تاکید قرار داد.
7489 / 6053

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!