چین با بحران پیری پر شتاب جمعیت روبرو است


چین با بحران پیری پر شتاب جمعیت روبرو است

جمعیت چین در سال 2018 برای نخستین بار در 70 سال گذشته رو به کاهش گذاشت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه فرانس 24 ، جمعیت چین در سال 2018 برای نخستین بار در 70 سال گذشته رو به کاهش گذاشت.
برخلاف لغو سیاست تک فرزندی در چین، کارشناسان هشدار می دهند این کشور در آستانه روبرو شدن با بحران جمعیت قرار دارد. جمعیت چین در 10 سال آینده به 1.44 میلیارد نفر می رسد اما پس از آن با کاهش غیرقابل توقف روبرو خواهد شد.
سه سال پیش بود که چین سیاست تک فرزندی خود را که چندین دهه برقرار بود لغو کرد ؛ دوره ای که در آن هر کس بیش از یک فرزند بدنیا می آورد جریمه می شد یا باید به ناچار فرزندش را سقط می کرد. امروز، پرجمعیت ترین کشور دنیا با مشکل پیری پرشتاب جمعیت روبروست که در نتیجه نیروی کار در آن کاهش می یابد ؛ چرا که پایان دادن به سیاست تک فرزندی نتوانسته نرخ تولد را بهبود بخشد.
بسیاری از شهروندان چینی بر این باورند که فرزند آوری و تربیت فرزند به پول بسیاری نیاز دارد و درآمد خانوار هم آنقدر نیست که کفاف بیش از یک فرزند را بدهد. چینی ها می گویند یک بچه کافیست زیرا برای تامین هزینه های همین یک فرزند هم باید تمام روز کار کنند.


به گفته کارشناسان، جمعیت این کشور شرق آسیا در سال 2018 برای نخستین بار در هفتاد سال گذشته رو به کاهش گذاشت. در حقیقت ، بر اساس برآورد دانشکده علوم انسانی چین ، جمعیت این کشور از 1.41 میلیارد نفر در سال 2019 به 1.36 میلیارد نفر در نیمه قرن جاری کاهش خواهد یافت.
ژو شوجین کارشناس جمعیت دانشکده علوم انسانی شانگهای گفت نیروی کار چین از سال 2012 تاکنون، هر سال چندین میلیون نفر کاهش یافته است. این روند کاهشی به ناچار عملکرد اقتصادی و صنعتی چین را تحت تاثیر قرار می دهد .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


از من مپرس