حجت‌الاسلام پژمانفر: بحران حوزه کتابخوانی را باید مدیریت کرد


حجت‌الاسلام پژمانفر: بحران حوزه کتابخوانی را باید مدیریت کرد

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه فضای نگران‌کننده‌ای در حوزه کتابخوانی وجود دارد و باید برای مدیریت این بحران تلاش کرد.

خبرگزاری فارس: حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر ظهر امروز نشست کتاب‌خوان بهارستان ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در سالن جلسات مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت برگزاری شد، نشست‌های کتابخوان را ابتکار ارزشمندی دانست و گفت: این ابتکار ارزشمند ابزاری است که حقیقتا می‌تواند به توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی کمک کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این نشست نمایندگان را در امر کتاب و کتاب‌خوانی دخیل می‌کنند، بیان کرد: متاسفانه فضای نگران کننده‌ای در حوزه کتاب‌خوانی وجود دارد و باید برای مدیریت این بحران تلاش کرد.

وی عنوان کرد: با صرف نظر از کتب درسی و فضای مجازی به همراه روزنامه‌ها و قرائت قرآن، سطح عدد و رقم کتابخوانی نگران‌کننده ارائه شده و سرانه مطالعه به‌شدت در کشور پایین است باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.

پژمانفر با بیان اینکه وجود کتابخانه و دسترسی آسان به کتاب یکی از مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: طبق گزارشات رسیده، مشهد به عنوان یک شهر مذهبی، سطح استفاده از کتاب و فضای مورد بهره‌برداری در این شهر از سایر شهرهای کشور پایین‌تر است.

نماینده مردم مشهدو کلات در مجلس شورای اسلامی به بحران فضای مجازی که به شدت جامعه را تحت تاثیر قرار داده اشاره و اظهار کرد: اتفاقات سال 88 یکی از مسائلی که امروز جوانان ما به شدت با آن درگیر شده که این اتفاقات واقعیت‌های دارد که هنوز عنوان نشده است.

ضرورت معرفی نویسندگان و کتاب‌های آنها در صدا و سیما

در ادامه این نشست، نماینده مردم کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: یکی از نکات مورد غفلت در مباحث فرهنگی، آن است که با توجه به دامنه وسیع نوشتاری در مورد مسائل مبتلا روز، انتخاب یک کتاب برای مطالعه است که کار ساده‌ای نیست، به نظرم معرفی کتاب یک کار کلیدی است.

بهروز بنیادی با بیان اینکه در کشور ما نویسندگان و کتب قوی وجود دارد، افزود: اداره کل کتابخانه‌های عمومی و صدا و سیما خراسان رضوی در معرفی کتب و همچنین استفاده از توانمندی‌های موجود برای توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی می‌توانند نقش چشمگیری داشته باشند.

نشست‌های کتاب‌خوان خلاقیت و ایده مناسبی برای کتاب‌خوانی

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست به معرفی کتاب «بیست تغییر بزرگ در جهان» پرداخت و گفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خلاقیت خوب و ایده مناسبی را مطرح کرده است و برای گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی قدم بزرگ و ارزشمندی را در این حوزه برداشته، اما متاسفانه سرانه مطالعه ما در کشور پایین است.

سعید باستانی ادامه داد: کتاب «تغییرات سال 2050» آینده‌پژوهی بوده، تغییرات حوزه جمعیتی و فرهنگی را مورد بررسی قرار داده، این تغییرات رویکرد جدید را در جهان ارائه می‌دهد کسانی که در بعد تصمیم‌گیری هستند، بهتر می توانند از این کتاب استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در طول مدت نمایندگی این هفدهمین کتابی است که خوانده است، گفت: مردم شهرستان‌های تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در حوزه کتابخانه فعالانه با امکانات کم مشغول فعالیت هستند.

معرفی کتاب بهلول شگفتی روزگار توسط رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی

در ادامه این نشست، نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی وی نشست‌های کتاب‌خوان را یک کار ارزشمند فرهنگی دانست و گفت: در بحث بودجه استان مشکلات و نقدهایی داریم.

وی در ادامه دو کتاب «بهلول شگفتی روزگار» پرداخت و اظهار کرد: خواندن کتاب «سلام بر ابراهیم» که سرگذشت زندگی شهید هادی است و بسیاری علما از این شهید خواب‌هایی تعریف کرده‌اند و مقام معظم رهبری نیز بر مطالعه این کتاب تاکید داشته‌اند را توصیه می‌کنم.

واکاوی شرایط تبعید مقام معظم رهبری در کتاب «در تبعید»

در ادامه نشست، نماینده شهرستان‌های تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی به معرفی کتاب « در تبعید » پرداخت و گفت: معمولا چندین کتاب را با هم مطالعه می‌کنم و خط به خط کتاب‌ها حاوی نکات ارزشمند است.

جلیل رحیمی با بیان اینکه با خواندن بر تعبید متوجه عزت نفس مقام معظم رهبری حتی در زمینه شکنجه ساواک می‌شوید، متذکر شد: ایشان با ورود به سیستان و بلوچستان آنجا را متحول می‌کنند.

وی ادامه داد: ایشان خود را در هر موقعیت در جایگاهی می‌بینند که باید دست ناتوان را بگیرد، اختلاف را حل کند، از حق مظلوم دفاع کند و اینجا شخصیت مقام معظم رهبری در آن شرایط تبعید به نوعی واکاوی شده است.

ضرورت معرفی گفتمان انقلاب به مردم

در ادامه این نشست، نماینده سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه رسالت اصلی ما حفظ نظام است و یکی از کارها در این راستا، معرفی گفتمان انقلابی است، گفت: خیلی‌ها فضای انقلاب را ندیدند، اما متاسفانه کسانی که می‌خواهند انقلاب را معرفی کنند آشنایی کامل با انقلاب ندارند.

حسین مقصودی ادامه داد: حدود 70 درصد امروز جمعیت 80 میلیونی ما قبل از انقلاب را ندیدند، اما درد ما آن است که معرفی‌کنندگان انقلاب سلائق جامعه را نمی‌دانند.

وی اظهار کرد: گفتمان انقلاب را باید معرفی کرد و در این زمینه سرمایه‌گذاری باید شود تا بالن انقلاب با نیروهای انقلابی دوباره به جریان بیافتد و رسالت نماینده، ترویج فرهنگ کتابخوانی در امتداد سایر فعالیت ها است.

نماینده سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی در ادامه به معرفی کتاب «هشت میلمیتر» پرداخت و اظهار کرد: این کتاب، تاریخ شفاهی انقلاب سبزوار است که تاریخش را جمع‌بندی و مشخص کرده، خودباوری ایجاد کند.

برگزاری نشست کتابخوان در میان مدیران

در ادامه این نشست، مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه نشست‌های کتاب‌خوان در سطح کتابخانه‌ها، مساجد و مدارس برگزار شده و کتابخانه‌های خوانده شده به اشتراک گذاشته می‌شوند، گفت: تصمیم گرفتیم در بین مدیران نیز نشست کتاب‌خوان داشته باشیم، براین اساس، این برنامه تدوین شده و در رسانه استانی به همراه شبکه‌های «شما» و «چهار» پخش شود.

حجت‌الاسلام علی اکبر سبزیان با بیان اینکه توقع، انتظار و خواهش ما نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی این است که در حوزه بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی عنایت ویژه‌تری داشته باشید، ادامه داد: امیدواریم با دفاع نمایندگان مجلس در صحن علنی خانه ملت شاهد افزایش بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403