نشست دوره ای استانداران آذربایجان غربی، اربیل و سلیمانیه برگزار می شود


نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی گفت: در سفر روز گذشته هیات بلندپایه ایرانی به ریاست «محمدجواد ظریف» به شمال عراق، برگزاری نشست های سه جانبه و دوره ای بین استانداران آذربایجان غربی، اربیل و سلیمانیه جهت توسعه تجارت بین دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

تولیدو تجارت | ایرنا | 12 ساعت پیش |1/16/2019 8:55:53 PM 108 بازدید

نشست دوره ای استانداران آذربایجان غربی، اربیل و سلیمانیه برگزار می شود
رسول خضری که یکی از اعضای هیات ایرانی در این دیدارهای 2 جانبه بود، روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سفر روز گذشته هیات ایرانی به اقلیم کردستان از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و تصمیم های این سفر می تواند تاثیر بنیادی بر توسعه اقتصادی آذربایجان غربی داشته باشد.
وی با اشاره به اهداف سیاسی و اقتصادی این سفر، اظهار داشت: گسترش مناسبات اقتصادی بین طرفین و ایجاد فضای مناسب برای سرمایه گذاری های مشترک و حضور پیمانکاران ایرانی برای اجرای پروژه های مهم اقلیم کردستان مورد بحث قرار گرفت و در این راستا طرفین بر ایجاد شهرک های صنعتی مشترک در مرز بین اقلیم کردستان و شهرهای پیرانشهر و سردشت در آذربایجان غربی تاکید کردند.
وی ادامه داد: وزیر امور خارجه ایران در این نشست ها با تاکید بر گسترش مناسبات تجاری بین ایران و عراق به 20 میلیارد دلار در سال وعده داد که در صورت ایجاد زیرساخت ها در دو طرف مرز، شهرک های صنعتی ویژه ای برای توسعه تجارت بین دو کشور ایجاد خواهد شد و برای رسیدن به این هدف نشست های دوره ای و سه جانبه بین استانداران استان های اربیل و سلیمانیه در اقلیم کردستان و استاندار آذربایجان غربی مورد تاکید طرفین قرار گرفت.
وی بیان کرد: یکی دیگر از سازوکاهای در نظر گرفته شده برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی بین دو منطقه ایجاد سرکنسولگری عراق در آذربایجان غربی است زیرا ایران در 2 استان اربیل و سلیمانیه سرکنسولگری دایر کرده است و انتظار می رود کشور عراق نیز برای تسهیل روابط نسبت به دایر کردن سرکنسولگری در این استان مرزی ایران اقدام کند.
نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این نشست ها بر حل مشکل تجار ایرانی و پرداخت مطالبه پیمانکاران ایرانی فعال در عراق و اقلیم کردستان، رفع محدودیت های صادرات محصولات ایرانی به اقلیم کردستان، تقویت مرزهای تمرچین و کیله به عنوان گذرگاه اصلی صادرات ایران به اقلیم، ایجاد شوراهای حل اختلاف مشترک برای رفع مشکل تجار دو کشور، ایجاد زیرساخت های مناسب در دو طرف برای توسعه تجارت و در نهایت سرمایه گذاری سرمایه داران عراقی در ایران و بویژه آذربایجان غربی تاکید و برای عملیاتی شدن آنها تصمیم هایی گرفته شد.
به گزارش ایرنا «محمد جواد ظریف» هم طی روزهای اخیر کردستان عراق را شریکی نزدیک و قدیمی توصیف کرده و دیدار با مقام های سیاسی و تجاری این منطقه را سازنده و پربار خوانده است.
وی در توئیت خود که در ایرنا نیز منتشر شده است، نوشت: گفت و گوهای سازنده و پرباری در اربیل با مسعود بارزانی، رییس حزب کردستان عراق، [نچیروان] بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق و مسرور بارزانی مشاور امنیت ملی اقلیم کردستان عراق داشتم و دیدار با جامعه بازرگانی فواید فراوانی داشت.
پیرانشهر و سردشت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد و مرزهای تمرچین و کیله در این شهرستان ها از مهمترین گذرگاه های مرزی ایران و اقلیم کردستان به شمار می رود.
9915 /3072
برچسب ها:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است