سلولیت؛ عارضه‌ای پوست پرتقالی که زنان را تهدید می‌کند


سلولیت؛ عارضه‌ای پوست پرتقالی که زنان را تهدید می‌کند

یک متخصص پوست و مو درباره علل ایجاد یک بیماری پوستی که زیبایی را از زنان می‌گیرد، به بیان توضیحاتی پرداخت.

سلولیت؛ عارضه‌ای پوست پرتقالی که زنان را تهدید می‌کند
به گزارش فانوس، حسام نهاوندی متخصص پوست و مو، درباره بیماری سلولیت اظهار کرد: سلولیت یک عارضه پوستی و نوعی عفونت باکتریایی است که علت مشخصی ندارد، اسم عامیانه این عارضه پوست پرتقالی است یعنی پوست حالت پرتقالی به خود می‌گیرد؛ این بیماری غشاء میان پوستی و چربی زیرجلدی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به عبارت دیگر هنگامی که وزن افراد افزایش پیدا می‌کند، گلبول‌های چربی از شکل طبیعی خود خارج و به داخل فشرده می‌شود و توده‌های پرتقالی شکل را تولید می‌کند.

وی گفت: سلولیت در زنان رایج‌تر است یعنی هورمون زنانه استروژن در تجمع بیشتر چربی موجود در اندام‌های تحتانی نقش دارد؛ این بیماری عارضه بالینی جدی محسوب نمی‌شود، اما ظاهری نامطلوب را ایجاد می‌کند.

این متخصص پوست و مو در ادامه گفت: برای این بیماری درمان‌های متفاوتی وجود دارد، اما به طور قطعی بیماری را درمان نمی‌کند که این درمان‌ها شامل لایه برداری با لیزر‌های مختلف، سوزاندن بافت زیر پوستی یا بافت چربی با دستگاهی به نام «هایفو»، رژیم غذایی، استفاده از دارویی مثل پنتوکسی فیلین است و مهم‌ترین کاری که برای درمان آن انجام می‌شود، لیپوساکشن یا مکش بافت زیرپوستی است.

نهاوندی افزود: سلولیت به علت اتصال وِتر‌های ریشه‌ای به پوست ایجاد می‌شود، این وِتر‌ها به هم متصل می‌شوند و پوست را به لایه ماهیچه‌ای زیر آن وصل می‌کنند؛ هنگامی که سلول‌های چربی تجمع پیدا کنند در جهت خلاف پوست کشیده شده و با هل دادن وِتر باعث ایجاد خلل می‌شوند.

وی گفت: چاق شدن، مصرف زیاد چربی، کم تحرکی و ژنتیک از جمله عوامل موثر در ایجاد سلولیت هستند.

نهاوندی یاد آوری کرد: برای پیشگیری از سلولیت باید از افزایش وزن جلوگیری کرد و ورزش را در برنامه روزانه قرار داد، زیرا زمینه بروز سلولیت در افراد چاق بیشتر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها