اطلاعیه شماره 104 چهارشنبه مورخ 97/10/12 ویژه آینده نگری تغییرات دما


اطلاعیه شماره 104 چهارشنبه مورخ 97/10/12 ویژه آینده نگری تغییرات دما
اطلاعیه شماره 104 چهارشنبه مورخ 97/10/12 ویژه آینده نگری تغییرات دما

تحلیل میان مدت دما و بارش در کشور تا روزهای پایانی دی ماه 97
با شکل گیری امواج بارشی روی مدیترانه، طی دو هفته گذشته بطور متوالی ریزش برف و باران نسبتا خوبی در نیمه غربی و نوار شمالی کشور و دامنه های البرز و زاگرس به وقوع پیوست و مقدار بارشهای تجمعی در بسیاری از مناطق غرب تا شمالغرب تا حد نرمال یا فراتر از نرمال در این مناطق کشور رسانید.
از امروز تا انتهای هفته آینده گذر 2 سامانه بارشی را پیش رو داریم که کشور را بصورت گسترده تحت تاثیر قرار می دهند و انتظار داریم غیر از جنوب شرق بقیه نقاط کشور شاهد بارندگی باشد که بطور معمول مقدار بیشینه بارش در استانهای حاشیه زاگرس در غرب و جنوب غرب کشور رخ می دهد. گذر سامانه اول از امروز چهارشنبه تا روز جمعه 14 دی ماه و سامانه دوم از 19 تا 20 دی ماه هفته آینده خواهد بود. با گذر این سامانه ها تغییرات نسبی دما را شاهد خواهیم بود و پیش بینی می شود کاهش دما در غرب و شمالغرب بین 5 تا 10 درجه باشد.
بررسی مدلهای عددی نشان می دهد در اوایل هفته پایانی دی ماه (22 تا 25) سامانه بارشی موجب بارش برف در غالب نقاط شمالغرب، غرب و ارتفاعات البرز و بارش باران در سواحل شمالی کشور میشود.
از امروز تا پایان دی ماه انتظار داریم بی هنجاری دما در سواحل دریای خزر مثبت باشد و کمینه دما در سواحل و مناطق جلگه ای استانهای ساحلی در محدوده 1+ تا 4+ و بیشینه دما محدوده 4 تا11 درجه پیش بینی میشود.
بطور کلی دمای هوا در این مدت در شرایط میانگین بلندمدت و احتمالا 1 تا 3 درجه سلسیوس کمتر از مقادیر میانگین بلندمدت می ماند. و انتظار می رود کمینه دمای هوا در مناطق غرب و شمالغرب کشور تا دماهای منفی دو رقمی کاهش یابد. بطور کلی با این شرایط نیز تغییرات دمای هوا در غالب نقاط کشور با شرایط بی هنجاری و دوره سرد غیرعادی یا غیر طبیعی فصلی مواجه نخواهند بود و دامنه تغییرات دما در این مدت در محدوده نرمالهای اقلیمی پیش بینی می¬شود.
بر این اساس طی هفته آتی تا هفته پایانی دی ماه با کاهش نسبی دما، مصرف گاز و انرژیهای فسیلی در مقایسه با هفته جاری بویژه در شمالغرب و غرب کشور برای تامین گرمایش منازل و سوخت نیروگاههای برق با افزایش نسبی مواجه می شود.
در هفته آینده با بروز شدن مدلهای عددی اطلاعیه¬های سازمان هواشناسی متناسب با تغییرات مورد انتظار صادر خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آب و هوا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...