هوشمندترین هدست جهان! (+عکس)


موبنا – توسعه عرصه فناوری در حوزه تشخیص صدا از مدت‌ها قبل مورد استفاده قرار گرفته است این روزها از صدا به عنوان رابط میان انسان و دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود. با این وجود هنوز در این زمینه پیشرفت‌های کامل صورت نگرفته است و دانشمندان به دنبال آن هستند تا گام‌های بزرگتری در این زمینه بردارند. برای آنکه راه حل کارآمد به جای فشار دادن کلیدهای...

موبنا – توسعه عرصه فناوری در حوزه تشخیص صدا از مدت‌ها قبل مورد استفاده قرار گرفته است این روزها از صدا به عنوان رابط میان انسان و دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود. با این وجود هنوز در این زمینه پیشرفت‌های کامل صورت نگرفته است و دانشمندان به دنبال آن هستند تا گام‌های بزرگتری در این زمینه بردارند. برای آنکه راه حل کارآمد به جای فشار دادن کلیدهای پرسر و صدای صفحه‌کلید رایانه ارایه شود، گروهی از محققان دانشگاه MIT سیستم جدیدی ارایه کرده‌اند که با نام «آلتر-ایگو» شناخته می‌شود و به کاربران امکان می‌دهد بدون آنکه با رایانه صحبت کنند بخش‌های مختلف آن را مورد استفاده قرار دهند و بدون آنکه از گوش‌های خود استفاده کننده به حرف‌های رایانه گوش دهند.

هوشمندترین هدست جهان! (+عکس)

در نگاه اول «آلتر-ایگو» شبیه به هدفون است و البته شکل ظاهری آن به گونه‌ای است که تصور می‌شود یک دانشجو به عنوان کاردستی چنین محصولی را طراحی کرده است و توجه چندانی به این مسئله نداشته است. در عوض زمانی که از این محصول استفاده می‌کنید متوجه خواهید شد طراحی آن بسیار هوشمندانه انجام شده است و کارایی فراوانی را در اختیار شما می‌گذارد. این محصول به جای ترکیب بلندگوهای گوشی و میکروفون به یک سیستم منحنی پلاستیکی سفید رنگ شبیه به فک حیوانات مجهز شده است که روی صورت فرد قرار می‌گیرد ارتباط میان گوش و بخش زیر چانه را برقرار می‌کند.

هوشمندترین هدست جهان! (+عکس)

اگرچه کارایی و شکل ظاهری دستگاه عجیب به نظر می‌رسد، ولی باید قبول کرد که نحوه عملکرد آن هم بر اساس یک فناوری پیچیده ساخته شده است. در سیستم داخلی «آلتر-ایگو» الکترودهای هوشمندی به کار گرفته شده‌اند که می‌توانند فک کاربر و صورت او را از روی سیگنال‌های که اعصاب عضلانی منتشر می‌کنند، اسکن کنند. زمانی که کاربر با به کارگیری این دستگاه در مورد یک کلمه فکر می‌کند، بدون صحبت کردن و ادای کلمه، دستگاه می‌تواند آن را تشخیص دهد. این فرآیند به هدفون هوشمند امکان می‌دهد تا مانند میکروفونی که به رایانه متصل شده است، بدون هر گونه صدا فرمان‌های صوتی را به رایانه منتقل کند. در این میان یک هدست هوشمند هم موجود است که می‌تواند صداهای منتشر شده از رایانه را از طریق کانال مشابه به فرد انتقال دهد و طی آن سیستم مذکور بدون آنکه در اصل صدا را رد و بدل کند، سیگنال‌های مربوطه را به گوش میانی می‌رساند و این اتفاق از طریق هماهنگی میان استخوان‌های فک، جمجمه و گوش میانی صورت می‌گیرد.

هوشمندترین هدست جهان! (+عکس)

به گفته دانشگاه MIT، فرآیند مذکور امکان ارتباط با رایانه را در سکوت کامل و فضاهای خصوصی برقرار می‌کند. یکی از مثال‌هایی که می‌توان در مورد مزایای فناوری جدید به آن اشاره کرد این است، امکان به کارگیری یک دستگاه رایانه به عنوان دستیار کمکی در فضاهایی است که دو فرد با یکدیگر شطرنج بازی می‌کنند و قرار است که در سکوت کامل مهره‌ها حرکت داده شوند. همچنین می‌توان از این محصول به عنوان یک ابزار کاربری روی عرشه ناوهای هواپیمابر استفاده کرد. عرشه این ناوها معمولا بسیار شلوغ است و این مسئله باعث می‌شود افراد نتوانند صدای خود را به صورت واضح به فرد مورد نظر برسانند. در این میان «آرناو کاپور» مدیر پروژه ساخت این هدست هوشمند معتقد است که برای دستگاه آنها کاربردهای بیشتری موجود است.

آقای کاپور در این خصوص توضیح داد: «انگیزه اصلی برای ساخت این دستگاه به کارگیری فناوری هوش مصنوعی در یک سیستم مجهز به فناوری تقویت هوش کاربری بود. ایده اصلی ما به این صورت بود: آیا می‌توانیم یک پلتفرم رایانه‌ای را به صورت داخلی متناسب با سیستم بدن انسان مورد استفاده قرار دهیم تا از این طریق ارتباط میان انسان و رایانه به بهترین شکل مدیریت شود و از ابزار جدید در قالب یک سیستم داخلی و خارجی توسعه شناخت بهره ببریم؟».

به عبارت دیگر، این رابط هوشمند که هم اکنون مدل نهایی آن ساخته شده است روش جدیدی را د راختیار کاربران قرار می‌دهد تا برای وارد کردن رمزهای عبور، تایپ کردن و به طور کلی استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی از انگشتان یا عبارت‌های صوتی استفاده نکنند و تنها به کمک فکر کردن بتوانند فعالیت‌های مورد نظر را انجام دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گجت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس