رهبر شورشیان «فارک» کشته شد


رهبر شورشیان «فارک» کشته شد

رئیس‌جمهوری کلمبیا از کشته شدن رهبر شورشیان «فارک» خبر داد.

خبرگزاری مهر: به نقل از «مایش تایمز»، «ایوان دوکه مارکز» (Ivan Duque Marquez) رئیس‌جمهوری کلمبیا امروز شنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که در عملیات نیرو‌های امنیتی این کشور در مرز با اکوادور، «والتر پاتریسیا آریزالا» (Walter Patricio Artízala) رهبر شورشیان فارک کشته شده است.

رئیس جمهوری کلمبیا در این خصوص گفت: «والتر پاتریسیا آریزالا» با نام مستعار «گواچو» (Guacho) سه تبعه اکوادور از جمله ۲ خبرنگار را کشته و در فهرست افراد تحت تعقیب هر دو کشور قرار داشت.

وی در ادامه افزود: امروز نیرو‌های امنیتی عملیات فوق العاده‌ای را انجام دادند و عملیات علیه گروه مذکور ادامه خواهد داشت.

بر اساس اعلام این رسانه، شورشیان فارک خبرنگار، عکاس و راننده روزنامه «ال کومریکو» که در اکوادور منتشر می‌شود را ربوده و از دولت این کشور خواستند تا اعضای فارک که در اکوادور زندانی هستند را آزاد کند؛ سپس به دلیل عدم توافق، گروگان‌ها را کشتند.

این حادثه به بروز تنش‌های دیپلماتیک بین دو کشور منجر شد.

این درحالیست که مردم کلمبیا چند ماه پیش برای شرکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور پای صندوق‌های رأی رفتند.

با شمارش قطعی ۹۸.۲ درصد از صندوق‌های رأی، «ایوان دوکه مارکز» نامزد راست گرا در انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا با کسب ۵۳.۹ درصد آراء و چیرگی بر رقیب چپ گرای خود به نام «گوستاوو پترو» (با ۴۱.۸ درصد آراء) به عنوان نامزد پیروز این انتخابات معرفی شد.

در دور اول انتخابات نیز ایوان دوکه مارکز، نامزد راست گرا با کسب بیش از ۳۹ درصد آراء، پیشتاز این انتخابات در کلمبیا شد و گوستاوو پترو از حزب چپ گرای «جنبش مترقی» هم با ۲۵ درصد آراء به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در این کشور راه یافت.

ایوان دوکه مارکز عضو حزب راست میانه و از حامیان «الوارو اوریبه» رئیس جمهوری پیشین کلمبیا (۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰) است.

دوکه بنیانگذار این حزب است که شعار تغییر در معاهده صلح با شورشیان فارک را سر می‌دهد. دوکه مارکز و هم حزبی‌های او توافق با گروه فارک را سهل و ملایم توصیف می‌کنند. از سوی دیگر، پیروزی وی به مثابه قوت قلبی برای سرمایه گذاران خواهد بود.

در مقابل، رقیب او یعنی گوستاوو پترو چریک سابق «جنبش نوزدهم آوریل» با شعار نخبه‌گرایی وارد عرصه انتخابات شد. فراهم آوردن زندگی بهتر و مسکن برای فقرا و همچنین بی نیاز کردن کلمبیا- چهارمین اقتصاد آمریکای لاتین- از سوخت فسیلی از وعده‌های مهم انتخاباتی وی بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا