افزایش چشمگیر نقش آفریقا در بازار جهانی نفت


کشورهای آفریقایی با افزایش میزان تولید و کشف میادین جدید نفت و گاز در نقاط مختلف این قاره، در حال ایفای نقشی مهم‌تری در بازار انرژی جهان هستند.

انرژی | اقتصاد آنلاین | 21 دقیقه پیش |11/5/2018 4:05:45 PM 56 بازدید

افزایش چشمگیر نقش آفریقا در بازار جهانی نفت

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آناتولی، کشورهای آفریقایی با تولید روزافزون نفت و همچنین کشف ذخایر جدید در شمال و و صحرای این در حال تبدیل بازیگری مهم در بازار انرژی جهانی شده اند .

با این وجود، بسیاری از این کشورها به دلیل بی ثباتی سیاسی و مسائیل اقتصادی نمی توانند از ذخایر نفتی خود به خوبی استفاده کنند.

از مجموع 1.7 تریلیارد بشکه ذخایر نفت شناسایی‌شده در جهان، 129 میلیارد و 200 میلیون بشکه متعلق به آفریقاست. این قاره 8.2 میلیون از 95 میلیون بشکه نفت روزانه در جهان را تامین م‌کند.
لیبی، نیجریه، آنگولا، الجزایر و مصر 5 کشور اول این قاره از لحاظ ذخایر نفتی هستند. لیبی دارای 48.4 میلیارد بشکه، نیجریه، 37.1، و آنگلا دارای 12.7 میلیارد بشکه ذخیره نفتی است.
کشورهای نیجریه و آنگولا در سال 2016 در جایگاه 13 و 14 دنیا از حیث تولید نفت در جهان بودند. همچنین از نظر صادرات نفت نیز نیجریه در رتبه 8 جهان و آنگولا نیز نهم دنیاست.

-کشف میدان نفتی بزرگ در زیمباوه

هفته پیش یک میدان عظیم نفت و گاز در کشور زیمباوه در جنوب آفریقا کشف شد. به گفته امرسون مانگاگوا رئیس جمهور این کشور یک شرکت اکتشاف نفت استرالیایی، این میدان نفت و گاز را کشف کرده است.
جستجوی منابع نفت و گاز در دیگر نقاط این کشور نیز ادامه دارد. فعالیت و بهرده برداری چاههای نفت کشف شده این کشور که در در منطقه به مساحت 200 کیلومترمربع قرار دارد، سال 2020 آغاز خواهد شد.

-نیجریه دارای بالاترین میزان تولید نفت در آفریقا

نیجریه با 2.36 میلیون بشکه دارای بیشتر میزان روزانه تولید نفت در آفریقاست. آنگولا با 1.71 میلیون و الجزایر با 1.52 میلیون دوم و سوم هستند. لیبی به‌عنوان دارنده بیشترین ذخایر نفتی آفریقا، به علت بی‌ثباتی سیاسی روزانه تنها 500 هزار بشکه تولید می‌کند.
براساس داده‌های قیمت نفت جهانی، نیجریه، مصر، آنگولا، اتیوپی و تونس امسال ارزانترین بنزین را عرضه کرده‌اند. کشورهای آفریقای مرکزی، زیمباوه، ماوریتیوس و کیپ ورد نیز گرانترین بنزین این این قاره را داشته اند.

-همکاری با اتحادیه تولیدکنندگان نفت در آفریقا

اتحادیه تولیدکنندگان نفت آفریقا که در سال 1986 تشکیل شد، در صدد ایجاد هماهنگی و همکاری میان کشورهای فعال در این زمینه است. این اتحادیه توسط نیجریه، الجزایر، لیبی و گابُن تاسیس شده و اکنون دارای 18 عضو است.
در سی و پنجمین نشست این اتحادیه که آوریل گذشته در چاد برگزار شد، اعضا در باره قیمت نفت و چگونگی کاربرد آن برای توسعه در قاره آفریقا گفتگو کردند. لیبی، الجزایر، نیجریه و آنگولا نماینده آفریقایی در اوپک هستند.

- افزایش روز افزون ظرفیت تولید نفت

بسیاری از کشورهای آفریقایی به علت هزینه های بالای اکتشاف و استخراج ذخایر نفت، سالهای طولان است که از منابع خود به خوبی استفاده نمی‌کنند.

در 15 سال گذشته و پس از کشف ذخایر جدید نفتی در کشورهایی مانند کنیا، غنا، نیجر، اوگاندا و اتیوپی، پتانسیل این قاره بیش از پیش آشکار شد. کنیا برای نخستین بار در تاریخ خود نفت خام صادر کرد.

اتیوپی نیز آغاز به تولید آزمایشی روزانه 450 بشکه نفت در ایالت سومای این کشور کرد. امکان استفاده از منابع این ایالت که تخمین زده می شود دارای ذخایر عظیم نفتی هنوز فراهم نیست.
ناکافی بودن تکنولوژی اکتشاف در نیجریه، کمبود تجهیزات و ماشین آلات، فساد، تروریسم، مشکلات بوروکراتیک و فقدان قوانین از موانع اصلی صادرات خام نفت و عامل عدم توسعه و عقب ماندگی این کشور به شمار می‌رود.

برچسب ها:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان