1650 تن کنجد از زمین های کشاورزی حاجی آباد برداشت می شود


1650 تن کنجد از زمین های کشاورزی حاجی آباد برداشت می شود

بندرعباس - ایرنا - مدیرجهاد کشاورزی حاجی آباد گفت: با توجه به رعایت اجرای الگوی کشت در سال جاری، کشاورزان این شهرستان امید دارند امسال یکهزار و 650 تن کنجد از زمین های کشاورزی خود برداشت کنند.

مهدی عباسپور روز شنبه در گفت و گو با ایرنا پایان فصل برداشت کنجد این شهرستان را اواخر آبان اعلام کرد و افزود: این محصول علاوه برمصرف داخل به استان های کرمان، یزد و اصفهان ارسال می شود.
وی سطح زیر کشت کنجد در حاجی آباد رایک هزارو 500 هکتار و رقم های کشت شده نیز در شامل دشتستان و داراب 14 عنوان کرد.
مدیرجهاد کشاورزی حاجی آباد ابراز داشت: کنجد از جمله دانه های روغنی است که با استقبال کشاورزان هر ساله در شهرستان حاجی آباد کشت می شود.
عباسپور تصریح کرد: با توجه به توصیه کارشناسان خدمات جهاد کشاورزی به بهره برداران در استفاده از بذرهای اصلاح شده و بکارگیری عملیات به زراعی، پیش بینی می شود امسال شاهد افزایش عملکرد در واحد سطح باشیم.
این مسوول گفت: در سال گذشته 24 هزار و 150تن محصول کشاورزی از 5هزار و 700 هکتار از زمین کشاورزی حاجی آباد برداشت شد که از این میزان محصول شامل 22هزار و 650 تن محصول ذرت، یکهزار و 500 تن کنجد بوده است.
وی اظهار داشت: شهرستان حاجی آباد رتبه نخست در تولید گندم، ذرت، کنجد، محصولات گلخانه ای و خرمای پیارم را دارد.
به گزارش ایرنا، کنجد از 15 تیر تا 15 مرداد هر سال کشت می شود و از نیمه دوم مهر تا نیمه آبان ماه نیز برداشت می شود.
شهرستانهای حاجی آباد، رودان و میناب از مهم ترین مناطق تولید کلزا در استان هرمزگان هستند.
از مزیت های مثبت کشت کنجد می توان به نیاز نداشتن به شخم، نیاز آبی پایین، دوره رشد کوتاه، هزینه های تولید پایین و مقاوم بودن در مورد بیماری ها و آفات نام برد.
محصول کنجد در هرمزگان با هدف تامین دانه های روغنی، روغن کشی، تولید ارده، شیرینی پزی و رونق اقتصادی کشت می شود.
شهرستان حاجی آباد قطب تولید انار، پسته، گیلاس، زرد آلو در استان است به ‌طوری که بیشتر محصول انار در روستاهای خوشن‌ آباد، کمی، فارغان، سیرمند و باینوج، ابید، جغان،احمد اباد، جالغان، دین اباد، مورتوئیه بخش احمدی و پسته ، زردآلو در روستاهای باغات، دهنو، باینوج و گیلاس در بخش احمدی تولید می ‌شود.
شهرستان حاجی آباد 31 هزار و 189 هکتار زمین های زیر کشت دارد که 21 هزار و 238 هکتار آن زیر کشت انواع محصولات زراعی شامل 4 هزار و 824 هکتار مرکبات، 50 هزار و 52 هکتار کشت نخل و 80 هکتار نیز کشت گلخانه ای است.
در حاجی آباد همچنین 24 هزار و 700 نفر در زمینه های کشاورزی و گرایش های آن فعالیت می کنند.
حاجی آباد در فاصله 165 کیلومتری شمال بندرعباس و کنار جاده سیرجان با یک هزار و 200 متر ارتفاع از سطح دریا از شمال به شهرستان سیرجان (استان کرمان) از غرب به شهرستان داراب (استان فارس) و از جنوب به بخش فین (شهرستان بندرعباس) محدود می شود و از اهمیت جغرافیایی فراوانی برخوردار است.
9887 /6048

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غار کوه گره خان آباد