حوزه آبریز زاینده رود به دلیل نداشتن مدیریت واحد بیمار است


حوزه آبریز زاینده رود به دلیل نداشتن مدیریت واحد بیمار است

اصفهان - ایرنا - مدیر آب منطقه ای استان اصفهان گفت: حوضه آبریز زاینده رود به دلیل بارگذاری بیش از حد، کاهش بارندگی ها به دلیل تغییر اقلیم، مصرف بی رویه و نداشتن مدیریت واحد، بیمار است.

به گزارش ایرنا، مسعود میرمحمد صادقی روز چهارشنبه در همایش مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی استان اصفهان افزود: برای علاج این بیمار، با دستور استاندار بررسی های لازم انجام و طرح هایی برای برون رفت از چالش های موجود برنامه ریزی شده است.
وی تامین منابع آبی جدید و انضباط در برداشت آب را از راهکارهای جبران کمبود این مایع حیاتی در این خطه بیان کرد و افزود: برای هریک از این موضوع ها طرح های خوبی توسط استانداری برنامه ریزی و جهت اجرا در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد : مسائل مربوط به آب بسیار پیچیده است و اجرای طرح ها و برنامه ها برای غلبه بر این مشکلات، مشارکت و همکاری ذی نفعان و ذی مدخلان را طلب می کند.
میرمحمد صادقی اظهارداشت: در زمینه تامین منابع آبی جدید، عملیات احداث سد تونل سوم کوهرنگ سه که از مدت ها قبل متوقف شده بود با پیگیری های استاندار اصفهان و وزارت نیرو از سرگرفته شد و امیدواریم این پروژه طی 2 سال و نیم آینده به بهره برداری برسد.
عملیات اجرایی تونل سوم کوهرنگ در سال 1377 و با هدف تامین آب به میزان حدود 255 میلیون متر مکعب در سال برای تامین بخشی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران آغاز شده است.
قرارداد ساخت سد تونل سوم کوهرنگ نیز در سال 1389 بسته شد و قرار بود سال 93 به بهره برداری برسد.
میرمحمدصادقی افزود: اجرای پروژه بهشت آباد نیز از دیگر طرح های در دست اقدام برای تامین منابع آبی جدید استان اصفهان است.
طرح انتقال آب بهشت آباد شامل بخش های احداث سد 1.5 میلیارد متر مکعبی به ارتفاع 178 متر، سامانه انتقال آب تا شلمزار ( در جنوب شهرکرد) و احداث خطوط انتقال از شلمزار به اصفهان، یزد و کرمان است.
وی انضباط در برداشت آب را از دیگر مسائل مورد توجه در طرح های هفتگانه بیان کرد و افزود: چنانچه در برداشت آب انضباط وجود نداشته باشد، نمی توان به حل مشکل کمبود آب با اضافه کردن منابع آبی جدید امیدوار بود.
مدیر آب منطقه ای استان اصفهان با اشاره به اینکه کارگروه سازگاری با کم آبی در سطح کشور و در این استان تشکیل شده است، افزود: تامین منابع مالی برای اجرای این طرح ها در کارگروه یاد شده پیش بینی شده است.
وی از نقدهای سازنده برای اجرای طرح های آبی استان اصفهان استقبال کرد و افزود: این نقدها باید در فضای مناسب بیان شود تا بتوانیم با استفاده از آنها ایرادات احتمالی را برطرف و به پیشبرد طرح های مورد نظر کمک کنیم.
میرمحمدصادقی میزان حجم سد زاینده رود را یک هزار و 400 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: اکنون میزان آب ذخیره شده در این سد 136 میلیون مترمکعب ( کمتر از 10 درصد ) است.
وی ورودی آب به این سد را سه تا چهار متر مکعب بر ثانیه و خروجی آن را حداقل 13متر مکعب بر ثانیه برای تامین آب شرب اصفهان بیان کرد.
معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان نیز گفت: مشکل کمبود آب در این استان و بی توجهی نسبت به افزودن منابع جدید و برنامه ریزی برای مصرف بهینه از این مایع حیاتی طی دو دهه گذشته، زندگی ساکنان منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.
محمدعلی شجاعی افزود: برخی کشورهای پرآب که با مشکل کم آبی مواجه نیستند از مدت ها قبل برای جلوگیری از هدر رفت، مدیریت استفاده صحیح آب را اعمال کرده اند اما استان اصفهان به رغم قرارگرفتن در منطقه ای خشک از اجرای برنامه ها و طرح هایی که بتواند مشکلات آب این خطه را برطرف کند، غافل بوده است.
وی با اشاره به اینکه کمبود آب به معضلی بزرگ برای اصفهان تبدیل شده است، گفت: معضلی که می توانست با کمی توجه در سال های گذشته، برطرف شود بر اثر بی توجهی به موضوعی امنیتی تبدیل شده است.
معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان با بیان اینکه آثار بی آبی در جای جای این استان پهناور مشهود است و با گفتار درمانی نمی توان آثار آن را از بین برد، افزود: مدیریت جدید استان با بررسی مشکلات و آسیب شناسی به جای گفتار درمانی های بی اثر، برنامه های راهبردی موثری را برای حل مشکل آبی استان تدارک دیده است.
وی با بیان اینکه بهره برداری از این پروژه ها زمان بر است اما آینده اصفهان در گرو اجرای آنها می باشد، افزود: برای آینکه اصفهان از آینده ای درخشان برخوردار باشد باید مسائل سیاسی، حب و بغض ها و اختلاف های بین دستگاهی را کنارگذاشت و به فکر آینده مردم بود.
شجاعی با بیان اینکه هیچ طرحی خالی از اشکال نیست، افزود: همه مردم اصفهان حق دارند طرح های آبی مورد نظر استانداری را مطالعه و درباره آنها نظر دهند.
وی با بیان اینکه ممکن است برخی ها با دلسوزی با این طرح ها مخالفت می کنند،
ادامه داد: طرح های آبی مورد نظر استانداری اصفهان قابلیت اصلاح و اجرا را دارد اما سد کردن آنها ظلم به مردم این خطه است.
معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان اطمینان داد: در اجرای طرح های آبی یاد شده ضوابط میراث فرهنگی و محیط زیست در نظر گرفته شده است.
همایش مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی استان به منظور تشریح طرح های هفتگانه احیای حوضه آبریز زاینده رود روز چهارشنبه با حضور محسن مهرعلیزاده استاندار، معاون اقتصادی و منابع برنامه ریزی استانداری و مشاوران استاندار در سالن شهروند اصفهان برگزار شد.
تامین منابع آبی جدید، انتقال آب خلیج فارس، ساماندهی بستر رودخانه، استفاده بهینه از پساب، بازچرخانی آب، انتقال آب به گاوخونی و به کارگیری شیوه های نوین کشت به عنوان طرح های هفتگانه برای برطرف شدن مشکل کم آبی استان اعلام شده است.
2093/6026/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط