وجود 14 هزار متون پزشکی در تمدن ایران و اسلام


وجود 14 هزار متون پزشکی در تمدن ایران و اسلام

رئیس نخستین همایش بین المللی سیستم‌ها، فناوری و مدیریت پزشکی مراقبت‌های ویژه: 14 هزار متون پزشکی در تمدن ایرانی و اسلامی وجود دارد و تدریس در دانشگاه‌ها با 3 زبان انجام می‌شده است.

وجود 14 هزار متون پزشکی در تمدن ایران و اسلامبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علی اکبر ولایتی (رئیس بیمارستان مسیح دانشوری) امروز در مراسم نخستین همایش بین المللی سیستم‌ها، فناوری و مدیریت پزشکی مراقبت‌های ویژه که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، افزود: سالیان گذشته در بیمارستان مسیح دانشوری یک کار تعریف شده بین متخصصان هوشبری و ریه انجام شده است که این اقدام کمک بزرگی به بحث مراقبت‌های ویژه کرده است.

وی گفت: افزایش سن، صنعتی شدن جهان، پیشرفت پزشکی، مقایسه کشور‌های پیشرفته با ایران و بالا رفتن توقع سبب شده است تا پزشک بیشترین تلاش خود را هنگام مراجعه بیماران داشته باشد.

ولایتی افزود: حوزه مراقبت‌های ویژه اقتضا می‌کند تا متخصص بیهوشی از هر بخشی اطلاعات کافی داشته باشد و معتقدم که بخش مراقبت‌های ویژه مقدمه‌ای است تا پزشکان بفهمند، همه اعضای انسان ارتباط مستقیمی باهم دارند و اگر فردی با مشکل قلبی رو به رو شود، این بیماری می‌تواند دیگر اعضا را تحت تأثیر قرار دهد..

*بیهوشی پایه کار مراقبت‌های ویژه است

وی گفت: پایه کار مراقبت‌های ویژه، بیهوشی است و این رشته در تاریخ اسطوره‌ای و اسلامی ما جایگاه ویژه‌ای دارد.

ولایتی افزود: عطار شاعر نامدار ایرانی که حکیم بود، نبض بیماران را اندازه می‌گرفت و داروی مناسب را تجویز می‌کرد.

وی گفت: رازی با بیهوشی بیماران را جراحی می‌کرد و سپس بخیه می‌زد و به این روش عمل‌های جراحی را انجام می‌داد.

رئیس هئیت موسس و امنای دانشگاه آزاد افزود: علم پزشکی در تمدن اصیل ایران و اسلام وجود داشته است و دانشگاه جندی شاپور به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه در رشته پزشکی فعالیت می‌کرد.

ولایتی گفت: در دانشگاه جندی شاپور به سه زبان انگلیسی، پهلوی و سانتکریت تدریس انجام می‌شده است و ۱۴ هزار متون پزشکی در تمدن ایرانی و اسلامی وجود دارد.

*پذیرفته شدن ۷ مقاله در همایش مراقبت‌های ویژه

دبیر علمی همایش نیز در این مراسم گفت: برای برگزاری این کنگره ۱۵ جلسه علمی و ۲۰ جلسه اجرایی برگزار شده است و تعداد ۷۳ مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده است.

سپهری افزود: از میان ۷۳ مقاله، ۷ مقاله پذیرفته و ۵۳ مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

وی گفت: در این همایش ۳۲ سخنران داخلی و خارجی تجربیات خود را در اختیار سایر پزشکان قرار می‌دهند و کارگاه‌های آموزشی مختلفی نیز در حاشیه این همایش برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش