ایا تخمدان راست پسرزاست؟


ایا تخمدان راست پسرزاست؟

در دوران قدیم باور بر این بود که افرادی که خواهان فرزند پسر هستند بعد از اتمام مقاربت به سمت راست بخوابند و افرادی که خواهان فرزند دختر هستند به سمت چپ بخوابند.

در پاسخ به این سوال که آیا تخمدان راست پسرزاست یا نه؟ باید بگوییم تخمدان راست و چپ به تنهایی نقشی در تعیین یک جنسیت خاص ندارند... کسانی با یک تخمدان، هم پسردار شدند و هم دختردار...

ایا تخمدان راست پسر زاست؟!
در دوران قدیم باور بر این بود که افرادی که خواهان فرزند پسر هستند بعد از اتمام مقاربت به سمت راست بخوابند و افرادی که خواهان فرزند دختر هستند به سمت چپ بخوابند. حالا بعد از گذشت زمان طولانی هنوز متقاضیان انتخاب جنسیت همواره این مسئله را می پرسند که:

آیا تخمک گذاری از تخمدان چپ یا راست تأثیری در تعیین جنسیت دارد یا خیر؟
هنوز هیچ یافته علمی ثابت نکرده است که این قضیه حقیقت داشته باشد و جالب تر اینکه زنانی هستند که با یک تخمدان به ما مراجعه نموده و هم صاحب فرزند پسر و هم دختر دار شدند.
تخمدان راست و چپ به تنهایی نقشی در تعیین یک جنسیت خاص ندارند. هورمون محرکه فولیکولی باعث آغاز تکامل فولیکول های اولیه و ریز تخمدان می شود هورمون FSH که از هیپوفیز قدامی ترشح می شود باعث پرولیفراسیون سلول های فولیکولی تخمدانی شده و ایجاد فعالیت ترشحی توسط این سلول ها را فراهم می سازد که موجب رشد فولیکول های متعدد تخمدانی در هر ماه می شود بنابر این در هر ماه تعدادی فولیکول رشد می کند اما معمولأ یک فولیکول به بلوغ رسیده و آماده تخمک گذاری می شود و تحت تأثیر هورمون LH به حد اکثر رشد خود رسیده و پاره می شود و در این زمان تخمک داخل فولیکول رها می شود و تخمک گذاری اتفاق می افتد.
بلافاصله بعد از تخمک گذاری هورمون LH باعث تورم تک تک سلول های فولیکولی می شود.این سلول ها، سلول های لوتئینی نام دارد که طی مدت یک الی دو روز تبدیل به جسم زرد می شود.
سلول های فولیکولی تخمدان در طی این چهارده روز هورمون استروژن ترشح می کنند و این وظیفه بعد از تخمک گذاری توسط جسم زرد ادامه خواهد یافت جسم زرد ایجاد شده مسئول ترشح پروژسترون است. نقش عمده پروژسترون آماده کردن رحم برای پذیرش تخم بارور و آماده کردن پستان برای ترشح شیر است.پروژسترون باعث می شود که سلول های غده ای آندومتر و پستان بزرگ شده و خاصیت ترشحی بدست آورند.پروژسترون انقباضات رحم را مهار کرده و از دفع تخمک بارور شده ای که می خواهد در رحم لانه گزینی کند جلو گیری می کند و همچنین مانع از دفع جنین در حال رشد داخل رحم توسط رحم می شود.

رژیم غذایی و تعیین جنسیت
رژیم غذایی نیز می تواند تا حد زیادی در تعیین جنسیت فرزند نقش داشته باشد. دیده شده که در بعضی مناطق دنیا یا بعضی از فصول سال بعلت مصرف مواد غذایی خاص آن منطقه یک جنسیت خاص شیوع بیشتری دارد . توصیه های زیادی از دیر باز تاکنون در رابطه با مواد غذایی مختلف وجود دارد . توصیه های غذایی برای زنان و مردان متفاوت است . متأسفانه مشاهده می شود که زنان به اشتباه توصیه های غذایی آقایان را مصرف می نمایند و بر عکس .
استفاده از رژیم غذایی مناسب که هم از نظر یونی مناسب باشد و هم از نظر اسیدی و قلیایی شدن خون مناسب باشد و هم حد اقل تمام نیاز های پایه بدن به مواد غذایی را تأمین کند لازم است مصرف گردد. رعایت درست مواد غذایی برای جنسیت پسر و دختر می تواند درصد موفقیت را افزایش دهد.
با این تفاصیل مصرف برخی غذاها که سبب اسیدی شدن محیط داخلی رحم می‌شود، می‌تواند باعث بقا و فعالیت بیشتر اسپرم‌های حاوی X شود و احتمال دخترشدن جنین افزایش یابد. غذاهای حاوی کلسیم و منیزیم مانند شیر و سایر لبنیات، ماهی، میگو، سبزیجات تازه مثل کرفس، پیاز و اسفناج، کاکائو و غذاهای شیرین، همراه با حذف نمک از غذا می‌توانند احتمال دختر شدن جنین را زیاد کنند.
از طرفی، قلیایی شدن محیط رحم باعث دوام و فعالیت بیشتر اسپرم‌های Y و در نتیجه پسردار شدن می‌شود و شاید با مصرف غذاهایی که حاوی میزان سدیم و پتاسیم بیشتری هستند مثل غذاهای نمکی، دانه‌های روغنی، کره و گوشت قرمز ، همراه با حذف شیر و لبنیات از رژیم غذایی، بتوان به این هدف رسید.
آنچه در این میان اهمیت دارد، آن است که این رژیم‌ها حداقل باید 2 ماه پیش از حاملگی رعایت شوند تا اثرات مورد نظر را بر محیط داخلی رحم بگذارند.
اگر بر خلاف تمایل زوجین، حاملگی در این مدت اتفاق نیفتد، ادامه رژیم غذایی در آینده، زن را با کمبودهای تغذیه‌ای روبرو خواهد کرد؛ مثلا نخوردن شیر و لبنیات به امید پسردار شدن، مادر را در آینده با خطراتی مانند پوکی استخوان درگیر می‌کند. زیاده‌روی در مصرف غذاهای شور برای پسردار شدن، خطر ایجاد فشار خون بالا و مسمومیت حاملگی و مصرف زیاد شیرینی‌جات ، خطر بروز دیابت را به دنبال دارد. این خطرات، تهدیدکننده جان مادر و کودک هستند و نمی‌توان اهمیت آنها را نادیده گرفت.
استفاده از رژیم‌های سخت غذایی، علاوه بر ایجاد کمبود‌های تغذیه‌ای می‌تواند اثرات روانی نامطلوبی در مادر بر جای بگذارد. استرس و اضطراب خود یکی از پیامدهای سختگیری در رژیم غذایی است که این مساله نیز در جنسیت جنین بی تاثیر نخواهد بود.

نقش بیماریها در تعیین جنسیت فرزند
بعضی از افراد به دلیل مشکلاتی که دارند ممکن است استعداد خاصی در تولد یک جنسیت خاص داشته باشند زنانی که به آندومتریوز مبتلا هستند احتمال تولد فرزند دختر در آنها افزایش می یابد . زیرا در بیماران مبتلا به آندومتریوز گلبول های سفید فراوانی در رحم و مسیر عبور اسپرم ها وجود دارد که باعث کندی حرکت اسپرم ها می شود، از آنجایی که اسپرم پسر ضعیف تر است احتمال اینکه بتواند خود را به تخمک برساند بسیار کم خواهد شد . البته هر بیماری و مشکلی در رحم که منجر به التهاب شود و گلبول های سفید در مسیر عبور اسپرم ها وجود داشته باشد ، احتمال بارداری پسر کم خواهد شد . دیده شده که به دنبال درمان آندومتریوز احتمال باروری پسر افزایش یافته است . وجود عفونت های مختلف زنان هم به همین علت احتمال بارداری پسر را کم خواهد کرد.

اثر دارو ها بر جنسیت جنین
عده ای از محققان اعتقاد دارند که مصرف قرص کلومیفن سیترات می تواند روی موالید دختر تأثیر گذارد اما طبق تجربه بر روی زنانی که تخمک گذاری نداشته اند و قرص کلومیفن مصرف نموده اند اگر کلومیفن با دوز بالا مصرف شود احتمال موالید دختر کمی افزایش می یابد اما اگر کلومیفن با دوز پایین مصرف گردد تأثیری روی موالید پسر یا دختر ندارند .
گاهی اوقات برای تقویت اسپرم در آقایان نیز قرص کلومیفن استفاده می شود که به هیچ عنوان موالید دختر را افزایش نمی دهد.

عوامل موثر دیگر در تعیین جنسیت جنین
اگرچه بشر با تکیه بر دانش و تجربه توانسته است بسیاری از عواملی را که سبب می‌شود جنین حاصل از لقاح دختر شود یا پسر، بشناسد، اما مطمئنا در این زمینه سازوکارهایی دخالت دارند که بشر هنوز به آنها واقف نشده است. مکانیسم‌های هورمونی و نقش آنها در تعیین جنسیت جنین، امروزه مورد مطالعه دانشمندان قرار دارد.
بارهای الکتریکی خاصی که در سطح غشای تخمک و در سر اسپرم قرار دارند، خود یکی از عوامل مهم در تعیین جنسیت جنین هستند. در واقع سطوح یونی با بار الکتریکی خاص خود در سطح تخمک و همین‌طور اسپرم می‌توانند در جذب اسپرم‌های دخترزا یا پسرزا نقش داشته باشند. جالب است بدانید این سطوح یونی در دوره‌های مختلف زمانی تغییر می‌کنند.
امروزه دانشمندان بر این باورند که سیستم ایمنی هر فرد نیز در تعیین جنسیت کودکش دخالت دارد. شرایط اجتماعی اقتصادی زندگی، شغل و حتی شرایط اقلیمی و آب و هوایی در جنسیت فرزند دخیل هستند. این عوامل به خصوص در تعداد و کیفیت اسپرم‌ها در مردان اثرگذار خواهد بود.
امروزه محققان دریافته‌اند استرس و اضطراب مادر می‌تواند به طور ناخودآگاه سبب دختر شدن جنین شود. از سویی دیگر دانشمندان سوئدی با مطالعه یافته‌های تاریخی تولد و مرگ دریافته‌اند، در زمان سختی‌ها مثل قحطی و خشکسالی تعداد دختران به دنیا آمده نسبت به زمان‌های دیگر بیشتر بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید