به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت) از دیلی‌میل، بنابر سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۱۶، حدود ۲۵۱ میلیون نفر در سراسر دنیا به بیماری مزمن انسدادی ریه مبتلا شدند. با وجود اینکه این بیماری درمان قطعی ندارد، اگر وجود آن به موقع تشخیص داده شود، می‌توان از شدت و همچنین مرگبار بودن آن پیشگیری کرد و کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشید. از علایم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرفه مزمن

سرفه مزمن یکی از اولین علایم بیماری مزمن انسدادی ریه است. چنانچه فردی به مدت ۲ ماه پی‌درپی سرفه کند، به احتمال زیاد به این بیماری مبتلا شده و باید به پزشک مراجعه کند.

خلط فراوان

تولید خلط بسیار از علایم بیماری مزمن انسدادی ریه است. در واقع وجود خلط برای مرطوب نگهداشتن مسیرهای هوایی ضروری است، اما وقتی فردی به مدت طولانی در معرض تحریک‌کننده‌های ریه قرار می‌گیرد، ریه‌های او دچار صدمه شده و خلط سینه او زیاد می‌شود. مواد شیمیایی، گردوغبار و دود‌های ناشی از خودرو و همچنین سیگار، عطرها و لوازم آرایشی و اسپری‌های مو از جمله تحریک‌کننده‌هایی هستند که می‌توانند فرد را به بیماری مزمن انسدادی ریه مبتلا کنند.

کوتاهی نفس و خستگی

انسداد در مسیرهای هوایی، تنفس را سخت می‌کند و موجب کوتاهی نفس در فرد مبتلا می‌شود. از آنجایی‌که فرد، ط برای نفس کشیدن بیشتر تلاش می‌کند، از انرژی او کاسته شده و دایما احساس خستگی می‌کند.

علایم دیگر

از دیگر علایم بیماری مزمن انسدادی ریه می‌توان به درد در قفسه سینه، سرفه همراه با خون، سفتی سینه، کاهش وزن بی‌دلیل، تورم در ساق پاها و خس‌خس سینه اشاره کرد.

به گزارش طبنا، سیگار کشیدن، آلودگی هوا، در معرض مواد شیمیایی مضر بودن و عامل وراثت می‌تواند فرد را به این بیماری مبتلا کند. بیمار با دوری از عوامل محیطی بیماری‌زا مانند دود سیگار و آلودگی هوا، ورزش، اکسیژن‌درمانی، رژیم غذایی سالم در کنار داروهای تجویزی پزشک، می‌تواند تا حد زیادی حال عمومی بهتری داشته باشد و خطر مرگ را از خود دور کند.

مترجم: نادیا زکالوند