عملکرد جزء به جزء کارخانه تفکیک زباله | فیلم


عملکرد جزء به جزء کارخانه تفکیک زباله | فیلم

ویدئوهایی که دیگران تماشا کرده اند

عملکرد جزء به جزء کارخانه تفکیک زباله | فیلم

عملکرد جزء به جزء کارخانه تفکیک زباله | فیلم...

عملکرد جزء به جزء کارخانه تفکیک زباله | فیلم

کلیپی جالب درباره تفکیک زباله | فیلم...

عملکرد جزء به جزء کارخانه تفکیک زباله | فیلم

چه مدت طول می کشد تا زباله ها تجزیه شوند | فی...

کشورهای صنعتی به واسطه تولید و مصرف کالا دارای بالاترین نرخ در تولید زباله هستند، اما آنها راه حل این مشکل را نیز یافته‌اند و به همان اندازه که تولید می‌کنند، ضایعات ایجاد شده را نیز بار دیگر در فرآیند بازیافت به کار می‌گیرند. این در حالی است که روزی ۵۰ هزار تن زباله در ایران تولید می‌شود که کمتر از ۱۰ درصد آن بازیافت می‌شود. بازیافت زباله دو روش کمپوست و بازیافت معمولا در بازیابی زباله‌ها به کار گرفته می‌شود که اولی موجب حاصلخیزی خاک کشاورزی و دیگری به‌عنوان مواد اولیه برای ساخت کالاهای دیگر استفاده خواهد شد.

در کارخانه بازیافت چه مراحلی انجام می‌شود:

مراحل بازیافت شیشه در کارخانه

شیشه های ورودی به کارخانه بازیافت در ابتدا کنترل می شود. چرا که ممکن است علاوه بر شیشه، ضـایعات دیگری به همراه شیشه وارد کارخانه شوند. در این مرحله شیشه های ورودی توسـط یـک نـوار نقالـه انتقـال می یابد . در زیر این نوار نقاله، آهنربای قوی وجود دارد که ذرات و قطعات فلزی را جدا می کند. عـلاوه بـر آن افرادی در اطراف این نوار نقاله هستند که سایر ضایعات از قبیل درپوش پلاستیکی و … را جدا می کنند ،پس از این مرحله شیشه ها در اندازه مناسب خردایش می شوند و سپس توسط ماشین آلات پیشرفته لیزری تفکیک رنگ می شوند و در نهایت بـه سمت انبار محصول منتقل می شوند. در ادامه مراحل بازیافت شیشه شرح داده خواهد شد.

سیلوی ذخیره شیشه ها

ضایعات شیشه به صورت مخلوط توسط لودر در سیلو ریخته می شود سپس توسط یک نوار نقاله که درپایین سیلو قرار دارد، به سمت ماشین خردکننده فرستاده می شود.

خرد کردن و شکستن شیشه ها

ضایعت شیشه ای در دستگاه خرد کن خرد می شود تا درپوش های فلزی و پلاستیکی از شیشه جدا شوند.

جدا سازی فلزات آهنی

در این بخش در حین حرکت بر روی نوار نقاله از زیر نوار مغناطیسی متحرک عبور می کند و ذرات آهنی آن جدا می شود.

جدا سازی ضایعات بزرگ

در ادامه ضایعات شیشه ای از روی میز سورتینگ دستی عبور کرده و ضایعات درشت آن به صورت دستی جدا می شود.

جدا سازی در پوش های آلومینیمی، پلاستیکی و …

در این بخش ضایعات از روی سرند ویبره عبور می کنند و در پوشهای آلومینیمی و پلاستیکی و چوب پنبه ها از شیشه تفکیک می شوند.

جدا سازی کاغذ و ضایعات ارگانیک

در ادامه ضایعات شیشه ای در حین حرکت توسط فشار هوا از کاغذ، چوب و سایر ضایعات سبک تفکیک می شود.

تفکیک شیشه از سایر ضایعات

در این مرحله ضایعات شیشه از داخل دستگاهی الکترونیکی و مجهز به دوربین های لیزری عبور می کند و سایر ضایعات از قبیل سنگ و سرامیک و …. در این مرحله از شیشه تفکیک می شود.

تفکیک شیشه بر اساس رنگ

حال که تمام ضایعات غیر شیشه ای تفکیک گردیده اند لازم است شیشه ها بر اساس رنگ نیز تفکیک شوند تا قابلیت بازیافت شدن به صورت شیشه پیدا کنند، از این رو شیشه ها از درون دستگاه الکترونیکی مجهز به دوربین های لیزری دیگری عبور کرده و به طور کامل از لحاظ رنگ تفکیک می گردند و از طریق نوار نقاله به انبار محصول هدایت می شوند.

فرآیند بازیافت کاغذ

بازیافت کاغذ از طریق فرآیندی صورت می گیرد که کاغذهای دور ریختنی جمع آوری شده را برای تولید ورقه های کاغذی با ضخامت متفاوت به خمیر تبدیل می کنند.

به طور کلی در کارخانه های بازیافت کاغذ ابتدا کاغذهای باطله در انبار به سمت خردکن وارد می شود و پس از آن وارد دستگاه خمیرسازی می گردد. خمیر حاصل از این دستگاه توسط پمپ روی دستگاه تولید مقوا ریخته می شود. در این قسمت به کمک سیستم مکش، خمیر و آب از هم جدا می شوند ورقه های کاغذ را خشک می کند و در مرحله بعد این ورقه ها اطو شده و این چنین مقوا تولید می شود. مقواهای تولیدی بعد از برش به بازار عرضه می گردند. مراحل خردکردن، خمیر کردن، قالب ریزی، خشک کردن، اتو کنی و برش مهمترین مراحل فرآیند بازیافت کاغذ در کارخانه ها است.

مراحل بازیافت کاغذ در کارخانه

کاغذ پس از ورود به کارخانه باید بلافاصله وارد چرخه تولید شود(چون مدت زمان زیادی را نمی توان برای نگهداری آن صرف کرد، زیرا در مجاورت هوا وآب به سرعت پوسیده شده وازبین می رود.) ابتدا کاغذ وارد پالپر شده و در آن با آب مخلوط و به خمیر تبدیل می شود. همچنین دراین مرحله ضایعات درشت به وسیله ی یک چنگک از آن جدا می شود.سپس در مرحله بعد پاکسازی روی خمیر انجام می شود تا ناخالصی های آن گرفته شود.در پایان این مرحله خمیر موجود شامل ۹۹% آب و ۱ درصد خمیر سلولز است.

در مرحله سوم خمیر به وسیله ی نازل روی توری ریخته میشود، این توری حرکت کرده و وارد مرحله چهارم می شود. که در آن، طی سه مرحله عملیات آب خمیر گرفته می شود، ابتدا توسط تیغه هایی که حرکت می کنند آب جمع آوری می شود(حدود ۱۰% آب گرفته می شود) سپس این تیغه ها شکل مکنده پیدا می کنند و به صورت وکیوم آب خمیر گرفته می شود، در پایان مرحله آبگیری، به وسیله ی پرسهایی که دارای سوراخ هستند، هم به کمک فشار و هم مکش آب را خارج می کنند.

طی مراحل انجام شده ۳۵% آب خمیر گرفته می شود پس از پایان مراحل آبگیری خمیر وارد مرحله ی حرارت می شود که طی آن رطوبت موجود درخمیر تا ۵۰% گرفته می شود. در مرحله بعد که به آرایشگاه کاغذ معروف است از یک طرف به کاغذ نشاسته (به عنوان نگهدارنده) و از طرف دیگر به آن رنگ اضافه می شود(برای زیبایی)، سپس کاغذ دوباره وارد خشک کن می شود. (کاغذ نهایی باید حدود ۸ تا ۱۰ % رطوبت داشته باشد) و در پایان به صورت رول های بزرگ پیچیده می شود.

مراحل بازیافت پلاستیک در کارخانه

پلاستیک های مخلوط هم، می توانند بازیافت شوند اما به ارزشمندی پلاستیک های مرتب شده نیستند. زیرا خواص فیزیکی از جمله کشسانی آن ها ممکن است خیلی با هم فرق داشته باشد

برای بازیافت و تبدیل زباله پلاستیکی به پلاستیک های بازیافتی چندین مرحله وجود دارد.

۱- بازرسی: کارگران زباله های پلاستیکی را به منظور آلودگی مثل سنگ و شیشه و پلاستیک های غیر قابل بازیافت در آن ها بازرسی می کنند

۲- خرد کردن و شستن: پلاستیک ها را شسته و به قطعات کوچکی تکه می کند.

۳- مخزن شناور سازی: اگر پلاستیک های بازیافتی با هم مخلوط شده باشند آن ها را در مخزن شناور سازی مرتب می کنند جایی که برخی از پلاستیک ها ته نشین و برخی دیگر شناور می شوند.

۴- خشک کردن: تکه های پلاستیک در خشک کن غلطان خشک می شوند.

۵- ذوب کردن: تکه های خشک شده پلاستیک به داخل قالب تزریق می شوند جایی که گرما و فشار پلاستیک را ذوب می کند. انواع مختلف از پلاستیک در دماهای مختلف ذوب می شوند.

۶- صاف کردن: پلاستیک مذاب با نیروی زیاد به داخل پرده های توری ریز وارد میشود تا هر ماده آلوده کننده ای را که پس از فرایند شستن باقی مانده خارج کند. پلاستیک های مذاب سپس به شکل رشته هایی در می آیند.

۷- ساچمه ای شدن: رشته های سرد شده در آب سپس به ساچمه های یک شکل خرد می شوند کمپانی های سازنده ساچمه های پلاستیکی برای ساختن تولیدات جدید می خرند. پلاستیک های بازیافتی برای ساختن گلدان، الوار و صنایع فرش به کار می رود.

عملکرد جزء به جزء کارخانه تفکیک زباله | فیلم

تفکیک زباله های پلاستیکی | تگ

(۱)

دسته بندی : علمی
برچسب ها : بازیافت زباله, تفکیک پسماند, تفکیک زباله, کارخانه بازیافت زباله

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فیلم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس