توسعه آب‌های زیرزمینی با بهره از فناوری/ باید در ترسالی به فکر تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی باشیم


توسعه آب‌های زیرزمینی با بهره از فناوری/ باید در ترسالی به فکر تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی باشیم

آب‌های زیر زمینی با استفاده از روش‌های پخش سیلاب و سد‌های زیرزمینی توسعه می‌یابد.

توسعه آب‌های زیرزمینی با بهره از فناوری/ باید در ترسالی به فکر تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی باشیم

به گزارش حوزه فن‌آوری‌گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به حمایت ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری برای تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی دشت‌های سیلابی کشور در رده ۷ آب‌های زیر زمینی توسعه می‌یابد.

شرایط کشور ایجاب می‌کند که ذخیره آب مناسب زیرزمینی نیز داشته باشیم و حجم آب‌های زیرسطحی، آب‌های زیرزمینی و ژرف، باید به گونه‌ای باشد که بتوان برای روز‌های بحرانی روی آن حساب کردو به بیانی دیگر برای ما و نسل‌های آینده سفره‌های آبی موجود باید مدیریت و پایدار شوند.

در همین راستا یکی از روش‌ها برای توسعه آب زیرزمینی که توسط معاونت علمی و فناوری حمایت شده استفاده از روش‌های پخش سیلاب و سد‌های زیرزمینی است که از اتلاف آب و جاری شدن سیلاب جلوگیری کرده و آن را برای مصرف در اختیار قرار می‌دهد.

مدیریت سیلاب یکی از بهترین فرصت‌های استفاده از سیل

باید توجه داشت در مواقعی که ترسالی می‌شود باید به فکر تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی باشیم. یکی از بهترین فرصت‌های استفاده از سیل، هدایت و مدیریت سیلاب به سمت دشت‌ها و آبخوان‌ها با پخش سیلاب و آبخوان داری است که کمبود منابع زیر سطحی و زیر زمینی را جبران می‌کند.

بر اساس امار ارایه شده درهر منطقه‌ای که عملیات آبخوان‌داری و آبخیزداری اجرایی شده سیل در آن مناطق کمترین ضایعات را به بار آورده است. بدین واسطه آب به صورت طبیعی از طریق مراتع جنگل‌ها و تعدیل جریان در آبراهه‌ها وارد پروفیل خاک و آب‌های زیرزمینی شده است و سفره‌های زیر زمینی تغذیه شده و سیلاب تخریبی نخواهد داشت.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خانم بازیگر نقش سلطان بانو بعد از گذشت 40 سال / چقدر تغییر؟!